Inventering av varg - Svenska Jägareförbundet

Fotograf: Mostphotos

Inventering av varg

Jakt & Vilt önskar hjälp med inventering av varg. Det finns en bifogad bild som innehåller information om hur inventeringen av varg går till samt var man kan hitta mer information om det

Uppfattningen om hur många vargar det finns i Sverige varierar kraftigt. Vi jägare som rör oss i markerna runtom kring här i Småland där det nu på allvar börjat dyka upp tydliga vargspår vilket säkert får en del att undra hur många det rimligen kan vara.

Nu har vi fått en unik möjlighet att verkligen ta reda på var sanningen ligger. Den insamling av vargspillning som pågår i hela landet mellan 1 oktober och 31 mars ger oss möjlighet att bidra med fakta, istället för spekulationer. Men för att få ett bra resultat krävs att så många som möjligt deltar. Vi vet sedan gammalt att björnstammen tidigare underskattades, men att de första spillningsinventeringarna visade att stammen var betydligt större.

Hur gör jag?

Börja med att skaffa ett provtagningskitt som innehäller följande.

• provrör med torkmedel,
  • blankett och instruktioner, se länk nedan.

Har du inte provrör fryser du in en liten bit vargspillning i en plastpåse tills du fått tag i provtagnings kit.

Provrör ska inte frysas. Provröret skickar eller lämnar du sen till länsstyrelsen. Inventeringen pågår 1 okt—31 mars. Provsvaret redovisas här: Rovbase.se

Här hittar du detaljerad information om hur du gör: >>>      https://jagareforbundet.se/vargdna/

Tack vare alla som samlar in 1 cm3 vargspillning kan vi få få svar på följande.

 Vilken individ det är.
 Vilket revir den tillhör.
 Var den är född.
 Hur många gånger och var den identifierats tidigare.

Ditt prov bidrar också till att fastställa hur många vargar det finns i reviret, länet och i Sverige.

2019-10-04 2019-10-04