Kalmar län

Foto:Petra för Emmaboda jaktvårdskrets

Lyckad harjakt för barn och ungdomar i Emmaboda

Lördagen den 2/2 2019 anordnade Emmaboda jaktvårdskrets ungdomssektion en numera årlig harjakt för barn och ungdomar. Tolv barn i varierande åldrar samlades tillsammans med vuxna och hundar för att delta i jakten.

2019-02-15

Harjakten anpassas för att icke jägare skulle kunna vara med.
Syftet är att visa hur denna jakt går till och att den inte alls behöver vara dramatisk eller otäck.
Jagar gör vi av flera olika anledningar: dels för att hålla en god stam och även för en fin råvara.
Detta var tredje året vi anordnade denna jakt och vi vill också förklara vikten av viltvård och hur den kan se ut. Där kan även icke jägare vara med och bidra med mat och så vidare under årets kallaste dagar. Viktigt är också att belysa eftersöksjägares arbete, utan dem skulle fler djur behöva lida efter till exempel en olycka orsakad av trafiken. Men jakt är också gemenskap och naturupplevelser. Man kan även glädjas åt goda middagar med fina ekologiska råvaror.

Det blev i alla fall till slut en hare och nyfikna och uppmärksamma anslöts sig barnen när haren skulle passas.  Och efter en avlutande gemensam korvgrillning tackade vi alla varandra för en händelserik och trevlig jaktdag!

Tack säger vi från Emmaboda jaktvårdskrets ungdomssektion för visat intresse och deltagande från såväl barnen och hundförarna som var med och gjorde denna dag till en lyckad harjakt.

Emmaboda jaktvårdskrets genomm Petra Haraldsson