Ölands jaktvårdskretsar arrangerade´Prova på skytte-dag´ för ungdomar. - Svenska Jägareförbundet

Kalmar län

Foto:Mattias Ingeman

Ölands jaktvårdskretsar arrangerade´Prova på skytte-dag´ för ungdomar.

Mörbylånga och Borgholms jaktvårdskretsar tillsammans med jaktskyttebanan GAF i Algutsrum på Öland och Studiefrämjandet ordnade en familjedag med prova på skytte. Det lokala föreningslivet visade ett fantastiskt engagemang genom sponsring av hela eventet.

Foto:Mattias Ingeman

2019-05-21

Ribes Fritidsbutik sponsrade med alla de 2000 avlossade skotten, Guldfågelns Mat&Sånt bjöd på grillspett till alla hungriga besökare och Ölands Bank kom med målmaterial i form av ballonger att skjuta på samt både fina priser till skyttarna och godis till stora och små.

Totalt 92 personer kom till den något gråmulna dagen och det var ett mycket lyckat arrangemang.
Skyttet bestod både av prova på lerduvor och 22 lr på fallmål, ballonger och rörligt mål på 50 metersbanan. Cirka 300 hagelskott avlossades och 1700 22 skott.

Även de minsta besökarana hade att göra då Studiefrämjandet som presenterade sin Jaktrigg lät den gå under dagen och hade en bolljaktstig för de mindre familjemedlemmarna.

Mycket information om skytteklubbens verksamhet, de båda jaktvårdskretsarna och Jägareförbundets aktiviteter blev det. Många trevliga diskussioner om både skytte och viltvård samt ungdomsverksamheten frodades i den goda stämningen.

Studiefrämjandet presenterade både jaktriggen med dynamiskt skytte och jägarskolan som studiecirkel och många var intresserade.

Vi arrangörer vill åter passa på att tacka både Ribes Fritidsbutik, Guldfågels Mat&Sånt och Ölands Bank för ert stora engagemang och er sponsring till alla intresserade ungdomar och alla funktionärer som ställer upp med sin egen tid för att hjälpa till, ett extra tack till Mattias Ingeman för att du så proffsigt ofta fotar våra tillställningar!

Text, Erica Lindquist Ordförande, Mörbylånga jaktvårdskrets