Högsby jvk höll sommarläger för barn och unga. - Svenska Jägareförbundet

Kalmar län

Foto:Ulla Karlsson

Högsby jvk höll sommarläger för barn och unga.

Första helgen i juli från den 5 juli till den 7 juli arrangerade Högsby JVK för andra året i rad sommarkollo för barn. Även i år var Grönskogs skola bas för kollot.

Ut på tur -aldrig sur! Foto:Erica Lindquist

2019-07-30

På kollot som arrangerades 2018 hade kretsen tagit hjälp av andra lokala föreningar som hade engagerats i att ha olika aktiviteter på kollot.
Till årets upplaga av kollot hade inga andra föreningar engagerats utan Högsby JVK stod själva för aktiviteterna.
Upplägget i år var att ha samma tema som det populära barnprogrammet ”Wild kids” där barnen delas in i olika lag och sedan ska de lösa olika utmaningar för att kunna komma fram till skatten.

Femton barn kom på fredagseftermiddagen. De inkvarterade sig på Grönskogs skola och sa hej då till föräldrarna. Ett par barn ville ha någon förälder med under kollot då det var ett för stort steg för dem att sova borta helt själva.
Det blev positivt då vi fick också fick extra hjälp av föräldrarna på kollot.

När föräldrarna hade åkt hem, samlade ledarna för kollot Karl-Henrik, Kenga, Karlsson och Ulla Karlsson barnen för genomgång av säkerhetsregler och ordningsregler som gällde under helgen. Ledarna delade också ut var sin ryggsäck som Högsby Sparbank sponsrat med.
Till ryggsäcken hade kretsen köpt in:
sittunderlag
metrev
vattenflaska
kåsa
bestick
och lite smått och gott.
Ryggsäcken skulle deltagarna ha med sig när de skulle ut på uppdrag. Varje deltagare fick när kollot var slut ta med sig ryggsäcken hem.

Innan det var dags för fredagens uppdrag visade Ulla och Kenga barnen hur man sätter ihop ett stormkök. Den kunskapen skulle de få nytta av längre fram under kollovistelsen.

Därefter delades barnen in i tre stycken lag. Första uppgiften för lagen var att komma på ett lagnamn och att skapa enhetliga lagtröjor. Varje deltagare fick en vit t-shirt som Schounkes gräv och schakt hade sponsrat med. Lagen var kreativa och duktiga på att måla sina lagtröjor.

Varje uppdrag som lagen skulle göra under helgen kom att ge dem en siffra om de lyckades med uppdraget. Siffran skulle lagen sedan ha för att kunna lösa sifferkombinationen på skattkistans lås.

Uppdragen på fredagen var en tipspromenad med frågor som handlade om djur och natur.
Det andra uppdraget var en reflexjakt. Reflexjakten gick till så att lagen skulle gå en slinga i skogen när det har blivit mörkt och följa reflexerna längs en stig.
När lagen stod vid en reflex skulle de lysa med sina ficklampor och för att se var nästa reflex var och sen gå till den o s v.
Under slingan skulle de också i anslutning till reflexerna hitta paret till kort som de lagen fått innan start.

Lördagen rivstartade då Ulla spelade morgonmusik med träslev på grytlock. Ett av barnen reste sig yrvaket upp och frågade sin förälder, -Vad håller hon på med?!?

Efter att frukosten hade intagits var det åter dags för ett antal uppdrag för lagen som nu skulle samla siffror för att kunna låsa upp skattkistans lås för att komma åt skatten.

Uppdragen för lagen under lördagen var att göra upp en eld med eldstål för att sen kunna elda av ett snöre. Det andra uppdraget var att ro över ett biflöde till Emån till en ö och där lösa en matteuppgift och förhoppningsvis ha med sig rätt svar tillbaka. Hade laget fel svar fick de ro tillbaka och räkna om uppgiften.

Efter båtturen var det dags för en promenad till samlingspunkten där det skulle lagas mat på stormkök. Den mat som skulle tillagas skulle lagen samla längs vägen som de gick.
Om laget gick förbi någon påse var man utan den påsens innehåll det när det blev dags att laga mat. Köttbullar med makaroner smakar bra när man samlat och tillagat maten själv.

När lunchen var avklarad var det dags för fiske på metspön som man själv fick göra med den metrev som var i ryggsäcken. När barnen tröttnat på att fiska kom en traktor och vagn och hämtade oss och vi kördes tillbaka till Grönskogs skola.

Tillbaka vid skolan var det dags för att fixa middag. Det blev taco och barnen var med och hjälpte till att laga.  Efter middagen var det dags för det avslutande uppdraget som var en stafett mellan lagen och i slutet av stafetten stod skattkistan. Skattkistan innehöll lördagsgodiset.

När lördagens händelser och uppdrag summerades på kvällen var det trötta barn som väntade på att få läggas sig och sova.

På söndagen var det inga uppdrag som skulle lösas. Efter frukosten gick vi och tittade på hur man med hjälp av en vallhund kan valla får på ett smidigt sätt. Barnen var imponerade av hundens arbete och samspelet mellan hund och hundförare.

När vi sedan var tillbaka efter uppvisningen var det dags för städning och att börja steka hamburgare innan föräldrarna kom för att hämta sina barn-
Till lunchen var även föräldrar inbjudna för att äta och att mingla runt med barnen, andra föräldrar och ledare. Innan det var hemfärd fick varje barn en medalj och en bok om skogens vilda djur med sig hem.

Kretsens tanke med de olika uppdragen var att varje barn skulle få med sig kunskap som man har nytta av vid friluftsliv. Barnen fick även träna på lagsammanhållning och samarbete, t e x när man kommer till en båt och är fem i laget, vem av oss ska ro?

Varje lag hade en utsedd lagledare och de här personerna tog sin lagledare roll på stort allvar och gjorde det jättebra, utan att någon av ledarna för kollot hade sagt till dem.
De lät alla deltagare vara med i lagets beslut och såg alla deltagare i lagen och ingen blev lämnad åt sidan. Deras arbete imponerade på ledarna för kollot.

Sommarkollot var för barnen helt gratis då kretsen har ansökt om och fått pengar från Högsby kommun.

Ett sådant här kollo gör sig inte själv och från Högsby Jaktvårdskrets vill vi tacka de sponsorer gjort detta möjligt och markägarna på Grönskogs Gård vars marker vi fick vara på under vistelsen och Martin och Eva Stensson som hjälpte till med båt och visade fårvallning med hund.

Text Martin Sahlberg Ordförande Högsby Jaktvårdskrets