Högsby jvk erbjöd att skjuta vildsvinspasset i helgen. - Svenska Jägareförbundet

Kalmar län

Foto:Martin Sahlberg

Högsby jvk erbjöd att skjuta vildsvinspasset i helgen.

Ett mycket välbesökt event på skjutbanan i Högsby där det fanns ett jakttorn i potten för deltagande skyttar.

2019-09-23

Lördag den 21 september gav Högsby jaktvårdskrets i samarbete med Högsby jaktskytteklubb medlemmar och andra skyttar möjligheten att skjuta vildsvinspasset.

Det var många skyttar som besökte skjutbanan och sköt vildsvinspasset.
Skjutinstruktör Karl-Henrik, Kenga, Karlsson fanns på plats och hjälpte skyttarna med skyttet. Han instruerade bl.a. hur man använder en skjutkäpp och gav goda råd och tips vid skyttet. Många skyttar fick sig en tankeställare över att man inte behövde så mycket framförhållning på det löpande vildsvinet jämfört med älgbaneskyttet. Där förklarande Kenga varför det blev så och varför det är så viktigt att ha variation på sitt träningsskytte.

Till skyttet på vildsvinspasset hade kretsen byggt ett skjuttorn då ett moment ska skjutas från ett torn. Tornet lottades ut bland de skyttar som sköt sig godkända för vildsvindspasset.

Dagen var uppskattad både av kretsen samt de skyttar som kom upp till skjutbanan. Skyttarna tyckte att det var roligt att få lite annorlunda skytte och varierande jämfört med det traditionella älgbaneskyttet.

Text och bild: Martin Sahlberg