Jaktlag och kontaktperson räddade älg ur ett dike i norra Kalmar län. - Svenska Jägareförbundet

Kalmar län

Foto:Niclas Moberg

Jaktlag och kontaktperson räddade älg ur ett dike i norra Kalmar län.

Ett jaktlag i norra länet var ute och röjde pass i helgen, när man fann ett medtaget hondjur av älg i ett djupt dike, hon verkar ha suttit fast kanske så länge som ett dygn.

2019-09-15

Jaktlaget kontaktar polisen som skickar ut en kontaktperson.
Med gemensamma krafter och lite finurlighet lyckas man få upp älgen ut det vattenfyllda diket. Hon var så medtagen att man fick hålla hennes huvud över vattenytan innan hon kom loss ur leran.

När hon väl var uppe på torr backe var hon så utmattad att hon låg kvar på marken och andades kort, utan några försök att ta sig upp eller att komma undan.

Gänget på plats fattade beslutet att lämna henne under två timmar för att se om hon hämtat sig, tanken var att om hon låg kvar likadant efter två timmar skulle hon troligtvis inte klara sig och vi skulle bli tvugna att avliva henne, men om hon låg med huvudet uppe eller försökte komma upp skulle hon få ytterligare två timmars vila. Ärligt talat hade vi inga stora förhoppningar om att hon skulle klara det, säger kontaktpersonen. Hon låg helt apatisk på marken framför oss.

Jaktlaget och kontaktpersonen drog sig undan och avvaktade under två timmar och när man kom tillbaka kunde man glädjande nog konstatera att älgen tagit sig upp och lämnat platsen.

Kvar låg lite leriga spännband och kläder som jaktlaget fick plocka ihop.
Bra jobbat av alla inblandade.

Erica Lindquist
Kommunikatör Kalmar län