Snart halvtid för Jägarskolan 2 -Viltvårdarens år! - Svenska Jägareförbundet

Kalmar län

Foto:Kalmarsunds jvk

Snart halvtid för Jägarskolan 2 -Viltvårdarens år!

I Juli, vid jaktårets start så drog pilotprojektet Jägarskolan 2 igång -ett samarbete mellan Kalmarsunds jvk och Studiefrämjandet. Tanken är att nya marklösa jägare ska få praktik och erfarenhet inför sitt kommande jägarliv samt att skapa en kontaktyta för kretsen att hitta möjliga rekryteringar till förtroendemannaleden.

Foto:Erica Lindquist

2019-11-13

I juli så hade vi uppstartsträff med de fem deltagarna och kretsens styrelse samt representant från Studiefrämjandet.

Vi har fortsatt med skytte på lokalskjutbana där man provat hagel och kula samt skjutit märkeskompetens och inskjutning av sina vapen och sin egen optik.

Jakttillfällen har det blivit, både vak, tryck, smyg och löshundsjakt.
Det har fällts både rådjur, räv och älg. (Grattis till er alla!) Man har träffats och röjt pass och byggt jakttorn till kretsens mark och lärt sig lite om åteljakt och planeringen av åtelplats.

Jaktvårdskonsulent Fredrik Zethraeus har haft en mycket uppskattad förvaltnings och Viltdata kväll med gänget.
Dessutom har det varit vapenvård med fördjupande kunskaper i vapenteknik och olika typer av ammunition hos Ribes fritidsbutik på Öland.

Nu är det snart halvtid i kursen och i november ska vi ha en första hjälpen för hund-träff i Kalmar.Troligtvis så jagar vi i december innan jullovet och en lika fullspäckad jaktlig vårtermin!(Ryktet säger stövarjakt efter hare och räv, lockjaktsutbildning på räv, åteljakt, fällfångst av predatorer, fältviltfokus och mycket mer...

//Erica Lindquist