Nya förbundsordföranden Peter Eriksson på besök i Kalmar län - Svenska Jägareförbundet

Kalmar län

Foto:Madeleine Lewander

Nya förbundsordföranden Peter Eriksson på besök i Kalmar län

Idag tisdag träffades Svenska Jägareförbundets nyvalde ordförande Peter Eriksson och Jägareförbundet Kalmar läns ordförande Bill Nelson i Vimmerby för att diskutera den senaste tidens turbulens. Nedan kan ni läsa Bills egna ord från mötet och se en hälsning från Peter till Kalmar län.

Bill Nelson

2021-06-15

Anteckningar från när Peter Eriksson -nyvald förbundsordförande och undertecknad har träffats.

Peter Eriksson genomför i denna vecka en road tripp genom södra Sverige. Under förmiddagen besökte Peter Öster Malma och efter lunch ställde han färden mot Vimmerby.
Vi här i länet har med ironi sagt flera gånger, att förbundsledningen måste lära sig att svänga höger
-alltså söder ut, från Öster Malma någon gång och det hände i dag.
Syftet med besöket här hemma hos mig i Östra Grinderum var att ventilera den sista tidens händelser och turbulens som förmodligen de flesta har hört eller läst om.

Peter vill lyssna av hur vi här i länet känner och vad vi har för funderingar, mycket kom att handla om val av ordförande och styrelse samt allmänt om stämmans genomförande.

Jag ville börja med frågan om vårjakten på råbock, det är en väldigt het fråga för oss i Kalmar län som vi tänker ta strid för. Det finns inga biologiska faktorer som talar för behovet av vårjakt, jägareförbundet jobbar faktabaserat därför kan den här frågan tas upp och drivas lika effektivt som frågan om ripjakten i norr. Kan vi räkna med ditt stöd för detta?

• Ja ska försöka, jag har ingen egen agenda för frågan men har förstått att det är en viktig fråga för vissa län. Låt mej fundera på saken och undersöka en del fakta. Jag ber att få återkomma med ett tydligare svar.

En annan mycket viktig fråga är hur går det med allmänna uppdraget och viltvårdsuppdraget?

• Det är en jätteviktig fråga som har hög prioritet, den frågan kommer att drivas stenhårt. Inom en snar tid kommer jag att träffa en representant från Lantbruksdepartementet. Vi sätter oss inte till ro på något vis.

Jonas Paulsson som kandiderade till ordförandeposten drog hastigt tillbaka detta på grund av försvårande omständigheter för hans personliga del. Kände du till detta? Varför släpptes han fram?

• Jag kände inte till något av hans omständigheter, det är bara att beklaga situationen.

Vad tror du Peter är orsaken till att Henry Stensson inte kunde väljas till någon post i styrelsen? Detta är en central fråga för oss som gärna sett Henry på en plats i styrelsen. Vi måste få veta sanningen, de som kämpade emot måste stå rakryggade i den frågan.

• Jag vet inte orsaken men förstår att sanningen måste fram, jag tror inte att det har med Henrys tidigare politiska uppdrag att göra. Jag vill återkomma i frågan, hur vi gör med frågan ska jag förankra med styrelsen.

Du angav att när Jonas hade hoppat av att du kände dej tvungen att ta uppdraget som förbundsordförande. Vem tvingade dej?

• Det var ingen som tvingade mej, det var en olycklig formulering. Jag fick frågan om uppdraget och kände direkt att nu har vi en situation i förbundet som helhet, att jag kan vara den som kan bidra till att läka sprickbildningen. Det här är ingen fråga som ska dras i någon långbänk, vi måste jobba på med en lösning. Vi ska se på vad som hänt, det får inte upprepas, ingen är betjänt av uppkommen situation. Framöver ska vi kunna koncentrera oss på jaktfrågorna och inte på djupa meningsskiljaktigheter som inte kan redas ut.

Du ska veta att vi som tillhörde Stensson falangen ansåg Per Klingbjer som en mycket kvalificerad kandidat. Dock hade vi svårt att se hur han som yrkesverksam i annan verksamhet skulle ha tillräckligt med tid för uppdraget samt hans krav på arvode som skulle innebära en höjning på 25%. Falangen som inte ville se Stensson alls i styrelsen, borde ha lagt sin energi på att stötta Per i stället för att försöka smutskasta Stensson. Då kanske Per hade orkat med det som han upplevde som jobbigt i processen inför valet av förbundsordförande. Vill du kommentera det?

• Jag har ingen synpunkt på det.

Slutligen, vad anser du om själva stämman?

• Katastrof på flera vis.

Bill Nelson

Jägareförbundet Kalmar län