Kalmar län

Foto:Erica Lindquist

På gång i Jägareförbundet Kalmar län just nu!

Tiden rusar fram emot ett avslut på detta jaktår, dryga månaden kvar. Att pandemin släppt sitt värsta grepp om oss märks. Det händer mycket ute i kretsar och i länet just nu och mer är på gång!

Foto:Erica Lindquist

2022-05-20

• Förbundsstämman under pingsthelgen, där vi i Kalmar län står värdar tar en hel del arbetsresurser just nu.
    Det kommer att bli en besöksvärd dag på Stortorget lördagen den 4 juni, där vi kan visa upp vår fantastiska svenska jakt.
    Bland annat kommer Älgskadefondsföreningen med sin paragrafvagn, Food trucken Det glada vildsvinet, Jaktia, XXL, Emma Jansson -Eplaros med sin vackra natur och jaktinspirerade konst, Ribes läder, Toyota, Veterinär på plats, NVR, Studiefrämjandet med jägarskolan, Alla länets kretsar med bland annat fågelholksspikning, tipsrunda och massa annat! Länsföreningens styrelse har beslutat att allt överskott -dock minst 10.000 kr - skall skänkas till Barncancerfonden Östra. Vi kommer bland annat ha ett lotteri med finfina priser, skänkta av jakt/hund/outdoor-företag i länet samt ett jakttorn på torget (sponsrat av XL-Bygg) där man kan lägga bud på detta och pengarna går oavkortat till Barncancerfonden Östra. Mer om deras fantastiska verksamhet kan du läsa HÄR!
    Ni inser ju att detta inte går att missa! Vill du kanske vara med och hjälpa till? Känner du till ett företag som vill vara med och synas inne i Kalmarsalen för hela jägarsverige som en av våra sponsorer till lotteriet? Mejla HÄR!

• Vi hinner ju givetvis med en massa annat också. Vi fortsätter idogt vårt arbete med att få bort den förlängda jakttiden på råbock som vi drabbades av här i maj. Det finns positiva indikationer på att detta kan vara möjligt till nästa säsong! Vi kämpar vidare med politiker och sakunniga i frågan.
  • Jägarexamenssäsongen är på sin topp just nu och de flesta har skrivit sina teoriprov nu och gått ut på skjutbanorna. Vilket arbete som läggs ner av våra provbanor och dess funktionärer! Vi hejar på för att en ny kull välutbildade nya jägare ska hinna få sina vapenlicenser och skjuta in sig ordentligt för kommande jaktsäsong! Glöm inta att bli medlem i en jaktskytteklubb och åka dit och träna.
  • ÄBIN har fått svidande kritik i en utredning från SLU. Ingen är förvånad... Kalmar län har länge drivit kritiken mot ÄBIN och flaggat för att den skadar älgstammen. Kanske detta äntligen blir startskottet på en schysst betesskadeinventeringsmetod och en samlad klövviltsförvaltning för viltstammar i balans i framtiden.
  • På tal om viltstammar i balans... Vargen. Äntligen börjar beslutsfattare vakna till liv! Förbundet driver hårt frågan om den skeva lagstiftning/direktiv från EU som på verkar våra inhemska möjligheter till en vettig rovdjursförvaltning. Vi gör frågan till en valfråga i årets val.
  • Utbildningssäsongen är igång. Det har hållts både viltundersökare i hela länet, jaktledareutbildning, studiecirkel i bättre älgförvaltning, Säk-B, Viltfoderskapande åtgärder och massa massa annat. Den 24:e maj hålls bland annat en skarvjaktsutbildning, efterfrågad av kommunen, det är bra grejer!
  • Jaktvårdskretsarna har fullt upp på sina håll, både med ungdomsaktiviteter, hundkurser, skytte, jägarskolor och massa annat. Ni vet väl att det mesta står här, i länets kalender?
  • Mörbylånga jvk har inlett intressanta förhandlingar med länsstyrelsen, Birdlife och Nordens Ark om att sköta en del av predatorkontrollen i deras "Vadareprojekt" som finansieras av postkodlotteriet. Vi står alltid på viltets sida och gör det som krävs för att bevara vår jakt och vårt vilt.
  • Det är fortfarande en del turbulens inom förbundet som tyvärr hänger kvar efter oenigheterna under föregående års val till förbundsstyrelse, stadgeprocess och jakttidsprocess. Det är mycket möten för länets förtroendevalda, som står upp för medlemmarna i länet och för deras talan. Glöm inte att höra av er med ris och/eller ros. Tillsammans är vi Svenska Jägareförbundet och vi tiger inte stilla eller knyter näven i fickan -men, vi behöver veta vad ni tycker. Mejla till oss, gärna via vår grymma administratör på Kalmar kontoret, Maria Augustsson så vidarebefordrar hon till rätt personer. Henne når ni genom att klicka HÄR!

Tack för ert förtroende och för att ni fortsätter att vara medlemmar, det är bara så vi kan stå upp för viltet, jakten och jägarna!

//Styrelsen för Jägareförbundet Kalmar län.