Kalmar län

Foto: Madeleine Lewander

Nu lanseras nya sidan "Säkrare jakt"

Så här säger kommunikationschef Magnus Rydholm om sidan: Syftet är både att inspirera och uppmana alla jägare till att hålla en hög säkerhet i jakten och att locka fler till att gå jaktledarutbildningen, som går på djupet kring hur man arrangerar en säker jakt.

2022-08-13

På webbsidan finns information, tips och tre filmer som används i jaktledarutbildningen. Dessa är riktigt bra, lite obehagliga och man får som tittare många tankar kring säkerheten i sitt jaktlag. Handlingen i filmerna utgår ifrån en verklig händelse när Dan Eriksson blev skjuten under en älgjakt – och vad som hände därefter.

Som ni säkert känner till är sådana här insatser kring säkerhet något som politiker och myndigheter uppskattar eftersom vi bidrar till en säker jakt. Det ger oss också relevans i det offentliga samtalet – även om vårt syfte främst handlar om omtanke av våra jaktkamrater.

Målet är att hålla sidan uppdaterad och att utveckla den efterhand, samt stimulera medlemmarna till att skicka in tips -det vill säga få dialog kring dessa frågor.
Välkomna att besöka sidan HÄR!