Kalmar län

Segrare i RM Eftersök 2022, Johan Blomkvist och Birka. Foto: Martin Sahlberg

Regionsmästerskapet i eftersök 2022.

Söndagen den 14 augusti gick regionmästerskapet i eftersök av stapeln i Långemåla. Det var Länsföreningen i Kalmar Län som var arrangör och hade bett Högsby JVK om hjälp att arrangera tävlingen.

Domare vid skytte momentet Karl-Henrik, Kenga, Karlsson och Christer Thomasson under skjutmomentet.

2022-08-30

Momenten som de tävlande genomförde under dagen var viltspår, skytte, sökruta samt teorifrågor.
Eftersom det enligt väderprognosen skulle bli temperaturer upp emot 30 grader under dagen så prioriterades hundarbetet först på dagen.
De startande klarade först av spårabetet och sökrutan för att hundarna inte skulle behöva arbete i den värsta värmen. Därefter genomfördes skyttet samt teorifrågorna.
Trots den höga värmen så gjorde hundarna fantastiska spårarbeten.

När alla momenten var genomförda och man summerade resultaten så stod det klart att det blev hemma seger för Kalmar län genom Johan Blomkvist, på andra plats kom Christer Thomasson, Blekinge och på tredje plats kom Henrik Tillmark från Kronoberg.

Arrangören Kalmar Länsförenings hundansvarig och Högsby Jaktvårdskrets vill sända ett stort Tack till spår domarna Kjell Johansson, Tony Emilsson samt Pekka Liljegren som ställde upp och plågade sig i dagarna två i den höga värmen som rådde när de la spåren på lördagen samt när de dömde hundarna på söndagen, samt övriga funktionärer som gjorde det möjligt att genomföra Regionmästerskapet i Syd.
Stort Tack!

sökruta korr.jpg
Roger Stahl får instruktioner av Mikael Schouenke, domare för sökmomentet, när de är på väg till sökrutan.

Text och bild av Martin Sahlberg
Ordförande i Högsby jaktvårdskrets