Kalmar län

Foto:Robert Nyholm Mostphotos

Tänk en extra gång -Är det lämpligt att släppa hund i värmen?

Det är fortfarande mycket torrt och varmt i markerna i hela Småland. Nu är det mycket viktigt att tänka på våra fyrbenta vänner och även på det vilda! När dagstemperaturerna fortfarande ligger på 25 grader och det är snustorrt i backen bör man tänka till en extra gång om det är lämpligt att släppa sin hund för jaktträning och/eller jakt.

Foto:Christer Lindbladh Mostphotos

2022-08-26

Vi vill på minna om Jaktlagens 27 §:
Jakten skall bedrivas så att viltet inte utsätts för onödigt lidande och så att människor och egendom inte utsätts för fara.

I dag har bland andra Kalmar södra Älgförvaltningsområde skickat ut en skarp rekomendation till sina anslutna ÄSO:n och följdaktligen också jaktlag, att inte släppa hund för att träna  och/jaga i värmen.

Bland annat skriver man:
"Att släppa sin hund på vildsvin eller älg är inte acceptabelt även om almanackan visa det. Etik och moral är grundstenen för högt jaktacceptans hos allmänheten. Detta får vi inte nagga på."

Vi är skyldiga våra hundar bättre än att ta ut sig i värmen men framför allt är vi skyldiga att ge viltet en chans att klara sig in i den svalare hösten efter en tuff extremt het sommar.

Så -Tänk efter före, var rädd om både hundar och det vilda.
Sprid detta till era jaktkamrater och andra jägare i behov av informationen.

Bakom denna rekomendation står förutom Kalmars södra Älgförvaltningsområde även Jägareförbundet Kalmar läns styrelse.