Kalmar län

Se till att rapportera allt ert fällda vilt, det ger oss bättre möjligheter att behålla vår fantastiska jakt även i framtiden. Foto: Kim Lorentzon

Slutspurt i viltövervakningen, hjälp oss att fortsätta vara bäst!

Nu är vi över mitten av september och sista datum för slutrapportering av vårt fällda vilt är 30:e september. Rapporten till staten går iväg 1:a oktober så efter det är det för sent. Nu när uppdraget är upphandlat och inte tilldelat är det ytterst viktigt att vi kan presentera stor täckningsgrad av inrapporterat fällt vilt.

2022-09-19

Det är jägarkåren i Sverige som sköter viltrapporteringen och även våra viltstammar för den delen, och vi gör det bra!

Vi har unika siffror i landet och den längsta tid, utan uppehåll där man har haft kontinuerlig rapportering i världen.
Detta gör att vi kan påvisa trender, effekter av åtgärder osv. Vi vet vad vi pratar om.

Om vi inte rapporterar en viss art, trots att vi jagar och fäller den så riskerar vi att förlora jakttiden på den arten.
Så var solidariska med varandra, rapportera allt vilt och gör det i Viltdata, eller be någon som kan att hjäpa er. Det går bra att kontakta jaktvårdskonulent på sitt lokala Jägareförbundskontor för guidning.

Så stöt på era jaktkamrater och se till att vi får in de siffror som behövs, det borgar för fortsatt fantastisk jakt i framtiden!