Snart är det dags för skyddsjakt på skarv.

Skarven är tillbaka, tidigare än åren innan vittnar många kustbor om. Från och med 1 mars finns det möjlighet att skyddsjaga efter dessa talrika fåglar.

19 feb - 15:22
Jägarskolan i Kalmar på fågelexkursion

Många som har läst eller läser jägarskolan kan relatera till oron över att inte kunna svara rätt på frågorna om sjöfåglar på teoriprovet. Jägarskolans ledare hos Studiefrämjandet i Kalmar tog praktiska tag och bjöd in en kunnig ornitolog att dela med sig av sin spetskompetens vid ett blåsigt och kylslaget Dalskär en lördag i februari.

12 feb - 17:54
Harjakt med ungdomar i Emmabodas skogar

Emmaboda jaktvårdkrets ungdomar har vid två tillfällen under februari månad varit ute och jagat hare med stövare.

12 feb - 13:49
Passa på att gå viltundersökare utbildningen

Viltundersökaren är en utbildning för dig som ska undersöka vilt före leverans till en vilthanteringsanläggning. Kursen handlar om slakthygien, viltets anatomi, lagstiftningen och inte minst att lära sig reagera när ett djur inte verkar friskt.

23 jan - 22:58
Jägareförbundets länsföreningar i södra Sverige kritiserar Naturvårdsverkets lodjursförvaltning

"Vi, Jägareförbundets länsföreningar i södra Sverige, är kritiska till hur Naturvårdsverket hanterar lodjursförvaltningen på flera punkter. Genom myndighetens agerande skapas onödiga konflikter samtidigt som lodjursförvaltningen blir oförutsägbar och otydlig."

21 jan - 17:03