Kronoberg

Finns det något behov av skjutinstruktörer i länet?

Skjutinstruktörsutbildning steg 1 inriktar sig på att utbilda jägarskoleelever i praktiskt skytte både med kula och hagel men även lite ”ringrostiga” nybörjare.

2019-04-01

Hur går det till?

Banorna väljer ut dom personer som anses vara lämpliga och det är i förstahand dom som har socialförmåga och utlärningsförmåga.

Utbildningen går över två heldagar med teori en halvdag sedan skjuter aspiranterna(dom blivande skjutinstruktörerna) med utbildaren/utbildarna som instruktörer för att få en inblick i hur vi instruerar sam att bättra på sitt eget skytte.

När det är gjort skjuter aspiranterna med varandra som instruktörer och utbildarna stöttar och tipsar. Detta sker under dag 1

Dag 2 börjar med en kort genomgång av det studiematerial aspiranterna fick dag 1 där efter anländer elever(med olika skytte kunskap allt från har aldrig hållit i en bössa till håller på med jägarexamen) som aspiranterna ska instruera under utbildarnas överseende och stöttning. Andra halvan av dagen fortsätter som tidigare men nu går utbildarna runt bland aspiranterna och gör en utvärdering och bedömning hur vida aspiranten är lämplig som instruktör eller ej. Dagen avslutas med att aspiranterna delges omdömena och vi skriver en överenskommelse med dom som blir godkända och där med är man skjutinstruktör steg 1.

Detta ligger till grund för att få gå vidare i instruktörs karriären och få gå steg 2-4.

Intresseanmälan, frågor och funderingar kontakta mig på

Sms 070-3379814 eller mail  grabbenpafagerhult@telia.com