Kronoberg

Jakt för ungdomar med Lyngsåsa jaktlag

Den 4 februari anordnade Lyngsåsa jaktlag tillsammans med Jägareförbundet Kronoberg en ungdomsjakt på deras mark mellan Alvesta och Ryssby. Hare och räv jagades med stövare.

2018-02-08

Vi fick lyssna på fina drev på de båda viltslagen. Inget lovligt vilt gick i pass men observationer på både hare, räv, rådjur och skogsfågel noterades. Närmare 30 jägare i varierande ålder deltog. 13 av dessa håller på med sin jägarexamen, där det börjar närma sig uppskrivning och senare uppskjutning. Spännande! Som sig bör hann vi med lite korvgrillning och allmänt jaktsnack runt elden.

Svenska Jägareförbundet Kronoberg och jägarexamensgrupperna tackar artigast markägare och ordinarie jaktlag på Lyngsåsa för denna möjlighet. En spännande, lärorik och väl arrangerad jaktdag med många glada miner, ung som gammal.