Kronoberg

Riktlinjer för hundanvändning 2018

Jägareförbundet Kronoberg avråder från all hundanvändning efter klövvilt före den 30 september - anledningen är det extrema vädret vi haft in sommar.

2018-08-27

Jägareförbundet Kronoberg avråder från all hundanvändning efter klövvilt före den 30 september. Finns det en stark motivering till att använda hund ska detta endast göras med stor försiktighet och förstånd.
Försiktighet gäller sedan hela säsongen, djuren kommer inte komma i bättre kondition. Jakt med hundar som har ett långt förföljande och ett aggressivt arbetssätt ska helst undvikas. Det handlar om sunt förnuft och etiskt handlande!

Värme och torka
Våren gick snabbt över i sommar, en sommar som kantas av riktigt varmt och torrt
väder. Det varma och torra vädret påverkar viltet rent fysiskt och de söker sig till kärr
och fuktiga miljöer. De rör sig också så lite som möjligt för att inte bränna onödig
energi och vätska. Vilket gör att det är extra viktigt att viltet faktiskt få vara i fred och
inte störas mer än absolut nödvändigt.

Hundanvändningen
Även om vädret har ändrats så är mycket av viltet påverkade och försvagade av det väder som varit. Onödiga störningar och påfrestningar kan äventyra viltet ytterligare med onödigt lidande som följd. Enligt gällande lagstiftning får vi inte utsätta viltet för onödigt lidande. Vid jakt och jaktträning med hund måste vi ta hänsyn till viltets status, väder och klimat samt hundarnas egenskaper. Vi och våra hundar kan alltid återhämta sig på ett bra sätt i hemmet men viltet har definitivt inte samma förutsättningar.

För mer information och vid frågor kontakta:

Elias Turesson, Jaktvårdskonsulent
elias.turesson@jagareforbundet.se, tel 010 – 58 47 657