Kronoberg

Till älgjägarna i Kronobergs län

Jägareförbundet Kronoberg ger här sin syn på läget och på hur vi kan fortsätta att förvalta älgstammen i länet.

2017-08-29

NULÄGE & MÅLSÄTTNING:

Älgåret 2016/2017 kantades återigen av en varm och riktigt torr sommar vilket påverkar älgarna och främst kalvarna negativt. Positivt är dock att det fortfarande observeras en hel del stora tjurar och några av dessa har även fällts. Stammen är nu relativt stabil och i många områden på den nivå som markägare och jägare önskar. Självfallet varierar det över länet. Reproduktionen ökade något (0,74) tack vare en hyfsad älgsommar 2015. Andelen tjur i stammen har ökat (38,7%) dock har också andelen tjur i avskjutningen ökat vilket motverkar ökningen i stammen. Även om kalvandelen är lägre i stammen så fälls ändå förhållandevis mycket kalv men ökat fokus på att fälla ännu mer kalv behövs. Hög avskjutning av kalv är det enklaste framgångsreceptet för att få en bra älgstam och en hög kvalité, både för djuren, jakten och skadenivån. Stort fokus ligger nu på att fortsätta förvaltningsarbete för en höjd kvalité. Ett annat fokusområde är att öka mängden naturligt foder till de vilda djuren men också att öka förståelsen för varför detta arbete måste ske.

Under den gångna säsongen har vi även introducerat Klövviltsobs i länet på försök. Detta för att få bättre koll och underlag även på övrigt klövvilt.

Tänk på jaktens framtid och ha en hög etik i jakten. Reflektera över er hundanvändning, både vid träning innan jakttiden och vid jakter efter nyår. Speciellt vid mycket snö.

Tänk även på att slaktvikterna är viktiga för statistiken. Vägning skall ske direkt efter avpälsningen och utan att putsning av skottskada är gjord.

ÖVERGRIPANDE REKOMMENDATIONER FÖR JAKTEN SÄSONGEN 2017-2018:

Avskjutningen av kalv bör uppgå till minst 60 % av totala antalet fällda älgar.

Avskjutningen av vuxna hondjur bör vara minst 50 % och avskjutningen av tjurar bör absolut inte överstiga 50 % av totala antalet fällda vuxna älgar. Tilldelningen ska spegla områdets könsfördelning enligt älgobsen för att uppnå målsättningen inom det aktuella området.

Spara tjurar upp till och med 6 taggar, eller nyttja kvoterad tilldelning som skapar större andel tjur i vinterstammen. Spara även produktiva hondjur. Ett bra sätt för att lyckas med detta är att spara ko med en kalv i 14 dagar.

Lägg stort fokus på att skjuta bort små kalvar.

Nyttja gärna hela jakttiden, men använd februari till framför allt skadeförebyggande åtgärder med avskjutning av kalv. Jaga med förstånd och sätt etiken i första hand.

Med jägarhälsning!

Jägareförbundet Kronoberg