bakgrund

Kronoberg

Foto: Elias Turesson

Inventering Rovdjur

Den 1 oktober startar säsongens inventering av rovdjur, lo och varg. Men anledning av detta vill Jägareförbundet och Länsstyrelsen informera om vikten av rapportering men också hur man kan använda viltkameror på ett effektivt och bra sätt.

2022-10-18

Under föregående jaktsäsong hade vi ingen licensjakt efter lodjur i länet. Detta på grund av att länet helt enkelt nådde det uppsatta förvaltningsmålet om fem föryngringar. Antalet föryngringar är det sätt man mäter antalet lodjur på. Därför är det av yttersta vikt att rapporter om föryngringar kommer in, så att dessa föryngringar kan kvalitetssäkras. För om inte föryngringarna rapporteras, så att de också kan kvalitetssäkras, har man heller inte underlag att fatta licensjakt på. Så rapportering av spår och observationer är av yttersta vikt.

Även observationer av ensamma djur är intressanta och ska rapporteras, dessa kommer dock att hamna i andra hand vad det gäller prioritetsordning för kvalitetssäkring. Men dom är viktiga för att få en uppfattning om spridning och förekomst. Gäller så väl lodjur som varg.

Resultatet från säsongen 2021 – 2022 gav 8,33 föryngringar av lodjur, så mycket sannolikt blir det licensjakt denna säsong. Beslut väntas före jul.

I avsaknad av snö så bygger mycket av inventeringen på viltkameror. I bifogat dokument hittar ni information och tips om hur man kan få lodjur på kameran samt hur bilder och observationer ska hanteras.

Jägareförbundet och Länsstyrelsen uppmanar alla jaktlag att ordna en specifik plats inom jaktmarken där man sätter en kamera i syfte att få lodjur på bild.

Här hittar finns Viltkamera Kronoberg men också en lathund för Skandobs.

Sprid gärna i era jaktlag.

Vid frågor kontakta gärna undertecknad, Länsstyrelsen eller kvalitetssäkrarna direkt, kontaktuppgifter finns i dokumentet.

Hälsningar

Elias Turesson