Kronoberg

Årets älgjakt

Inför älgjakten På söndag drar älgjakten så sakteliga i gång men det varierar mycket när de olika älgskötselområdena och jaktlagen startar.

2023-10-07

Inför årets jakt har det varit mycket diskussioner och medierapportering om älgstammen. Det är tämligen många frågor om älgstammens status, inkalvning, kalvarnas vikter och älgarnas hälsostatus. Men också diskussioner om hundanvändning tidigt på säsongen. Det finns således många frågor som hänger i luften men tydligt är att det är hög tid att tänka till och framför allt agera för att vi återigen inte ska sabba för både oss själva men framför allt för älgarna.

Det har tidigare gått ut både rekommendationer inför älgjakten både från Jägareförbundet Kronoberg och Länsstyrelsen Kronoberg. Så här några dagar före jaktstarten är det mesta bestämt och planer, tilldelningar med mera är klart. Vilka älgar vi fäller, eller rättare sagt vilka älgar vi lämnar kvar i skogen som grund för framtidens älgstam är fortfarande påverkningsbart. Vi behöver bli bättre på att sortera och fälla rätt älgar för att bygga kvalité i älgstammen. Det finns faktorer tex klimatet, som vi inte kan påverka men många andra delar kan vi påverka genom att ta rätt beslut när vi ska kröka höger eller vänster pekfinger runt avtryckaren. Det kanske inte alltid är så lätt att se vad det är för älg som kommer framför pipan men är man osäker går det att låta bli avtryckaren.

Råden är enkla:

• Fäll kalv på bekostnad av vuxna djur. Hög andel kalv av den totala avskjutningen.
  • Fäll unga dåligt utvecklade djur till förmån för stora produktiva djur.
  • Är det ont om kalv i markerna kan vi inte heller fälla så många vuxna. Vuxna djur är kapitalet och kalvarna är räntan.
  • Rapportera avskjutning och älgobs på dagligbasis.
  • Rapportera övrig dödlighet.

Kom ihåg att fortsätta kolla efter inälvsparasiter (mask) i älgkalvarna. För information och instruktion av provtagning kolla Jägareförbundet Kronobergs hemsida. Det  kommer inom kort publiceras instruktionsfilm

Bifogat hittar ni Jägareförbundet Kronobergs rekommendationer inför älgjakten.

Bifogat hittar ni också information från Länsstyrelsen om Hantering av otjänliga älgar samt älgar avlivade med stöd av 40 c Jaktförordningen.

Mer information hittar ni på:

Jägareförbundet Kronoberg - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)

Älgjakt | Länsstyrelsen Kronoberg (lansstyrelsen.se)

Jaktliga hälsningar

Jägareförbundet Kronoberg