Mörkerskytte i Kvarn - Svenska Jägareförbundet

Östergötland

Foto: Privat

Mörkerskytte i Kvarn

Mörkerskytte och utrustning för mörkerjakt

2019-10-08

En helkväll i mörkrets tecken!

Tisdagen den 17/9 arrangerade Åtvidabergs jaktvårdskrets en helkväll med ”Tema Mörkerskytte” på Östgöta jaktskyttebana i Kvarn. Ett femtiotal laddade (!) deltagare samlades i klubblokalen vid kl 18:30 för att få ta del av föreläsningar i väntan på att mörkret skulle falla. Efter ett kort välkomstanförande av jaktvårdskretsens ordförande, Henrik Nyblom, inleddes kvällen med att Peter Karlsson från Wildboar Sweden visade och pratade om olika mörkerriktmedel. Peter informerade om hur juridiken kring mörkerriktmedel uppdaterats nyligen och förklarade sedan skillnaden mellan bl.a. bildförstärkare, digitala sikten och thermiska sikten. Med sig hade Peter och hans team ett rejält utbud av olika sikten och kikare som sedan gavs tillfälle att prova under skytteträningen.

Efter informationen från Wildboar Sweden intog så åter Henrik Nyblom podiet och föreläste om ”Den svenska jakten – nu och i framtiden”. Ämnen som berördes var bland annat hur acceptansen för jakt sett ut över tid och hur vi som jägare kan jobba för en ökad acceptans. Etiken inom jakten avhandlades också innan föreläsningen avslutades med fokus på sociala medier. Flera intressanta inlägg från åhörarskaran om allt från jaktsabotörer till hur vi borde bli bättre på att fokusera på allt det positiva med jakten i Sverige gjorde föreläsningen levande.

Avslutande föredragshållare var Stephan Mårtensson från länsförbundet som pratade om svårigheterna kring jakt och skytte i mörker. Stephan delade med sig av sina erfarenheter kring hundarbete och de utmaningar som uppstår vid framförallt eftersök när det inte längre är ljust. Frågorna och inläggen duggade tätt från deltagarna, och till slut fick kretsens representanter gå in och bryta för att det inte skulle bli för sent med skyttet.

Tre skjutstationer var riggade med ett tydligt syfte att deltagarna skulle få aha-upplevelser av olika slag beroende på vilka utmaningar som bjöds. Första stationen bestod av att skjuta på en stillastående figur innan man fick anstränga sig fysiskt för att sedan med hög puls skjuta på en annan stillastående figur och jämföra resultaten. Station två genomfördes på markmålsbanan med skytte mot löpande vildsvin på ca 30 meter. Som avslutning på skyttet användes länsförbundets mobila skjutbana där skytten först sköt mot ett stillastående vildsvin och sedan fick ta nytt sikte mot ett anfallande vildsvin.

Sammanfattningsvis en mycket lyckad kväll. Ett speciellt tack till Albin Turi från Motala jaktvårdskrets, Elin Olausson och Stephan Mårtensson från länsförbundet samt Fredrik Överstam från Östgöta jaktskytteklubb för all hjälp före, under och efter kvällen.

Åtvidabergs jaktvårdskrets