Lojakt - Svenska Jägareförbundet

Östergötland

Lojakt

Licensjakt på lo beslutad av Länsstyrelsen

2019-12-02

Lodjursstammen i södra Sverige har vuxit rejält under de senaste åren. Östergötland är inget undantag utan här har antalet föryngringar nu med råge passerat den sk förvaltningsnivån (7 årliga föryngringar). Under inventeringsperioden (tom mars 2019) hittades och säkrades 10 föryngringar hos oss. Detta har gjort att Länsstyrelsen nu har tagit beslut om licensjakt på 4 lodjur under mars månad 2020.
- Det är tack vare allt inventeringsjobb som Jägareförbundets medlemmar gjort som vi nu ser att lostammen är såpass stor att det blir licensjakt - säger Anders Gruvaeus, ordförande Jägareförbundet Östergötland, och fortsätter - Det är en försiktig beskattning som Länsstyrelsen beslutat, och därför är det troligt att stammen fortsätter öka varför det är viktigt att inventeringsarbetet fortsätter framöver eftersom det är resultaten av den som ligger till grund för kommande licensjakter.

Licensjakten är uppdelad på två områden i Östergötland med 2 individer/område. Det är en hel del regler och bestämmelser kring jakten så de som vill jaga lo nu i mars behöver bl a registrera sig hos Naturvårdsverket och anmäla sig till en SMS grupp hos Lst. För alla detaljer - läs hela beslutet här