Utbildningsjakt med Vretaelever - Svenska Jägareförbundet

Östergötland

Foto: Sven Eriksson

Utbildningsjakt med Vretaelever

Utbildningsjakt på Görshorva med elever och faddrar

Foto: Sven Eriksson

2020-01-31

Redan en halvtimme innan utsatt tid började bilarna rulla in genom bommen vid Storån. Faddrar, hundförare och elever. Några värmde sig vid elden medan jaktledare pratade med hundförarna hur jakten var planerad. Efter en stund rullade även Vretaskolans minibussar in och alla samlades.

Efter utdelning av jägareförbundet kepsar och PM med karta så gick jaktledare igenom förutsättningar och läste igenom PM. Sen delades eleverna upp så de fick var sin fadder. Då eleverna inte har licenser själva och inte skjutit så mycket så höll faddrarna i bössan för dagen. En av eleverna ville gå med en hundförare så det fick bli så. Upp i bilarna och utsättningen var igång. Pass efter pass besattes och efter en stund var södra såten besatt så hundarna släpptes. 3 wachtelhundar och en Laika. Jakten pågick i ca 1,5 timme och under den tiden hade 4 älgar gått i pass och 2 rådjur. Älg var inte tillåtet och rådjuren gick för fort. När de lugnat sig avbröts jakten och återsamling för lunch som Vreta gymnasiet bjöd på.

Regnet som hade börjat gjorde så elden var populär. Men minerna var positiva efter genomgången av vad alla sett från passet. Efter mat och kaffe blev de såt nummer 2. Utställning och dags att släppa. Efter en stund ropar pass 16 att de ser älgko med två kalvar som legat på betet framför dom. Kon och ena kalven går in i såten men den andre kalven går åt ett annat håll och haltar rejält. Samtidigt får Laika tag i ko och kalv fast på annat ställe. Och en passkytten på pass 46 ser ko med 2 kalvar. Och strax efter kommer kon och kalven som gick från pass 16 förbi pass 11 och 12. En av wachtlarna fick vind av den halta kalven och gick i kapp och började stånda kalven och straxt efter går även jaktledarens hund dit och eftersom att han är närmast börjar han smyga på. Efter en kortare titt ser han att kalven har ett bakben som är av lågt ner. Och då smäller skotten som förkortar lidandet på kalven. Hundarna kallades in och såten avbröts kort därefter. Alla samlades för att dra ut kalven ur betet iakttagna av ett 30-tal nyfikna kor. Kalven drogs ut till väg. Och efter som det var jaktledaren som skjutit och traditionen på Görshorva är att skytten tar ut och ingen elev ville så fick det bli så. När kalven var uttagen så gjorde vi avslut och tackade de faddrar och hundförare som ställt upp under dagen. Alla kunde därefter åka hemåt nöjda med dagen. Roligt var att det var några av elevernas första jaktupplevelse. Linus på Boxholmskogar kom senare och hämtade kalven till deras slakteri.