Varg - händelser juli 2020 - Svenska Jägareförbundet

Östergötland

Foto: Mostphotos

Varg - händelser juli 2020

Skyddsjakt i Långbogenreviret avslutad och förbundsordförande Torbjörn Larsson på rundresa i varglänen med tydligt budskap

2020-07-16

Under några veckor i början på juli har Torbjörn rest runt till de län som hyser vargrevir och träffat länsföreningarna som sen tillsammans träffat olika lokalmedia i vargfrågan. I Östergötland blev uppslutningen från media bra. Vi fick både direktsändning i radio, inslag på Östnytt (kommer inom kort) samt artiklar i Corren. Och budskapet från Jägareförbundet är klart - halvera stammen - speciellt där tätheten är som störst - ta hänsyn till lokalbefolkningens situation - skyddsjaktbeslut ska tas tidigt vid attacker på hundar och tamboskap.  Läs mer om Torbjörns resa och möten med olika media här.

Skyddsjakten i Långbogenreviret under juni - juli

Beslutet om skyddsjakt kom från Länsstyrelsen den 11 juni efter attacker på flera nötdjur. Skyddsjaktsgruppen, som organiserades för några år sedan, är ett samarbete mellan Länsstyrelsen och Jägareförbundet där tanken är att organisationen ska kunna nyttjas i såna här fall, engagerades och jakten startade i princip samma dag som beslutet kom. Skyddsjaktsgruppen utökades succesivt med många lokala jägare från jaktlagen i området. Jakten bedrevs i huvudsak som vakjakt i de områden som kändes som hetast. I närheten av tidigare obs och där det skedde incidenter i form av utskrämda djur och liknande. Flera synobs gjordes av skyttar under juni men inga säkra skottillfällen. Skyddsjaktsbeslutet förlängdes med hela juli och jakterna fortsatte med både vakjakt men även, vid några tillfällen, med spårhund i band som utgick från ett färskt spår. Antingen vid direkt synobs eller som den 9 juli, då varg fälldes, från en åtelkamerabild. Då spårade hundföraren vargen i över en halvmil innan den visade sig för en passkytt som kunde fälla den med ett skott. Vi hade hela tiden i vårt jakt-PM att alfatiken, som var digivande åtminstone i början på perioden, var fredad. Därför var det extra bra att den spårade vargen konstaterades vara ensam under så lång sträcka innan den fälldes. Visade sig också att det var en fjoling. Vid gott hull, vägde strax över 40 kg och ett hondjur. Tillägg 31 juli 2020 - DNA tester tyder på att vargen var alfatiken som haft valpar året innan men inga valpar i år. Resultaten är preliminära och slutrapport från SVA och SLU kommer inom kort.

Det har varit många jägare som hjälpt till i den här jakten. Och man har gjort det trots udda timmar på dygnet! Gott om knott och mygg och långa tysta timmar på pass! Men det har genomförts föredömligt och ett stort tack till alla som bidragit till att uppdraget kunde genomföras så bra!