Utbildningsdag för Nya Jägare - Svenska Jägareförbundet

Utbildningsdag för Nya Jägare

Från skott till Slakteri - Utbildningsdag på Spellinge Säteri 29/8-2020

2020-08-31

Vi samlades 39 nya jägare lördagen den 29/8 i magasinet vid spellinge säteri för att lära oss mer om vad som händer efter skottet. Detta är tänkt som en fortsättning efter Jägarskolan för att kunna få ta den av processen från skott till slakteri på ett naturligt vis.
Vi fick en presentation av jägareförbundet samt platsen Spellinge säteri utav ägare Carl Henric Kuylenstierna.

Innan vi kom till samlingen hade säteriets jägare varit ute och skjutit en smalhind som vi hade som rekvisita under dagen. Först ut var eftersöksjägare Stephan Mårtensson som presenterade hur man ska tänka efter skottet om viltet inte faller på plats.

Sedan tog Ulrika Karlsson Arne vid och pratade etik och hur man bör tänka vid publicering av bilder i samband med jakt. Vi fick några exempel vid smalhinden. Ulrika föreläste också om sin egen resa från ny jägare tills idag.

Hinden åkte sedan vidare till slakteriet där Eric Arthinius ägare av Malmbäcks Vilthandel AB visade hur vi tar ur djuret, hur vi flår samt vad vi bör tänka på för bästa köttkvalité.

Dagen avslutades med lunch och mingel bland företagen som fanns på plats. Jaktia Norrköping fanns på plats och visade upp vapen och produkter från butiken. Studiefrämjandet pratade fortbildning inom jakt och Jägareförbundet presenterade sin verksamhet för nya jägare, delade ut goodiebags till alla deltagare och hade en tävling baserad på avståndsbedöming.

Tack alla deltagare och funktionärer som gjorde denna dag till en toppendag!

Ett litet bildspel från dagen här.