Lojakt - Svenska Jägareförbundet

Lojakt

Lo - Spårning - Jakt

2021-02-01

Nu har vintern kommit även till Östergötland och vi har ett vitt täcke över hela länet. Idealiska förhållande för spårning. Framförallt för lo där vi behöver hitta så många familjegrupper som möjligt för att öka möjligheterna till lojakt även våren 2022. Så när du är ute - var uppmärksam på lospår och upptäcker du sådana, antingen i snön eller på nån viltkamera du har så rapportera in observation direkt till Scandobs.  Antingen via datorn enligt länken eller ännu enklare - direkt via appen på mobiltelefonen. Appen finns kostnadsfritt för både Android- och Iphone-telefoner. Scandobs är för inrapportering av alla stora rovdjur, dvs för oss i Östergötland även vargen.

Men redan nu till 1 mars 2021 blir det lojakt i Östergötland. 5 djur får fällas.

Licensjakten är förknippad med ett antal bestämmelser. Var djuren får fällas, vilka djur, och anmälningsplikt inför jakten mm. Beslutet och villkoren runt jakten hittar du på Länsstyrelsens hemsida här.    Och missa inte att anmäla dig som lojägare på Naturvårdsverkets hemsida här.