JAQT - Svenska Jägareförbundet
MasterPage.Master

Foto: Madeleine Lewander

JAQT

Välkomna till JAQT Östergötland!

Foto: Madeleine Lewander

JAQT är ett gratis nätverk för alla kvinnliga medlemmar inom Svenska Jägareförbundet.
JAQT står för Jagande Aktiva Qvinnor i Tiden.
Det första JAQT-nätverket bildades i Kronobergs län 1996. Därefter har många fler nätverk för kvinnor startats, ibland på kretsnivå, ibland på länsnivå. Sedan JAQT-nätverken drog igång har antalet kvinnliga i Svenska Jägareförbundet ökat med drygt 5000 st.
Nätverket bygger på JAQT-verksamhet i länsförening eller jaktvårdskrets. Tillsammans formar alla län det nationella nätverket. Nästan alla länsföreningar har aktiva JAQT-nätverk.

Syftet med JAQT:
• Öka antalet kvinnliga medlemmar i Svenska Jägareförbundet.
• Göra det möjligt för kvinnor att knyta nya jaktliga kontakter och stärka det jaktliga
självförtroendet.
• Lära sig mer om jakt, skytte, djur, natur och friluftsliv i form av möten, kurser, seminarier och jakt.
• Vara ett stöd för varandra, aktiva som ännu inte aktiva jägare.
Fakta kvinnliga jägare: I Sverige finns det cirka 20 000 kvinnliga jägare och de ökar för varje år. Var femte som tar jägarexamen är idag en kvinna. Av hela jägarkåren (ca 300 000) utgör kvinnorna 7 procent.

JAQT Östergötland
I Östergötland anordnas aktiviteter efter önskemål, vi brukar t.ex. anordna skytte på olika skyttebanor samt SimWay skytte. Vi har tidigare år anordnat Älgjakt i samarbete med Holmens skog uppe i Härjedalen.
I Östergötland anordnas en gång per år en JAQT jakt på vår utbildningsmark Görshorva som vi har tillgång till i samarbete med Boxholmsskogar. JAQT aktivitet kan även arrangeras direkt utav lokala kretsar, se därför till att uppdatera er mejladress på jägareförbundets hemsida samt även hos er krets så ni inte missar information.
Har du förslag på en aktivitet som ni vill att vi anordnar eller vill du själv hjälpa till i nätverket?
Tveka inte på att höra av er till oss.
Vi finns även på Facebook som JAQT Östergötland

Ansvarig för JAQT i Östergötland Län är:

Pia Mårtensson

Du kan maila till Pia på följande mailadress:

jaqt@jagareforbundetostergotland.se

2013-04-19 2019-03-06