Skaraborg

Foto: Marina Berglund

Ungdomsjakt Torsö

I ett fantastiskt väder var det sju ungdomar som deltog i den traditionella ungdomsjakten på Torsö, några med egna vapen och ett par under uppsiktsjakt.

2021-01-24

Jaktledare för dagen var Åke Johansson och Marina Berglund från länsföreningen Skaraborg som hade planerat två drev. Innan jakten hölls en genomgång där dagens upplägg drogs för ungdomarna. Förutom säkerheten som betonades speciellt, var budskapet att håll inne med skott om ni är det minsta osäkra och tänk på avståndet till djuret med tanke på vinterpäls och hagel. Tillåtet vilt för dagen var rådjur, räv och hare.

På förmiddagen jagades det med drivande hundar och på eftermiddagen med stötande och kortdrivande hundar.

De två drevrarna som släpptes hade snart fått upp rådjur på olika håll i området. De olika drevdjuren såga av flera passkyttar men då jakten endast skedde med hagelgevär kom ingen till skott då avstånden blev något för långa. Efter ett par timmars jakt i det soliga och milda vädret bröts jakten och en corona anpassad lunch intogs utanför jägarhyddan.

Under lunchen pratades det om hur dreven hade gått och nya planer smiddes för eftermiddagens jakt. När jägarna kommit i pass gick tre hundförare genom de olika områdena med fyra hundar. Det sågs en stor älgtjur och ett par rådjur men inget som kom i pass. Men sådan är jakten att trots att både väder och vind var med oss så log inte ”Diana”.

Ett stort tack till Skara Stift som lånar ut sin mark till Jägareförbundet så vi kan genomföra dessa jakter för ungdomar och nya jägare.

Karl-Johan Brindbergs