bakgrund

Ungdomsjakt Torsö 18 december 2021

Foto: Christina Eliasson

2022-02-06

Den 18 december anordnade ungdomsgruppen, Jägareförbundet Skaraborg, tillsammans med Studiefrämjandet ungdomsjakt på Torsö. Skara Stift hade lånat ut sina marker på Torsö, norr om Mariestad. Med på jakten deltog 16 ungdomar. Dagen bjöd på fint väder med minusgrader och uppehåll.

Jaktledare var Åke Johansson och Marina Berglund, som innan jakten, förklarade upplägget av dagen för ungdomarna. Vikten av säkra skott betonades, det är bättre att hålla inne med skott vid minsta osäkerhet. Det var också viktigt att tänka på avstånd till djuret med tanke på hagel och djurens vinterpäls. Den här dagen var hare, räv och rådjur tillåtna. Innan passen lottades ut bjöds alla deltagare på varm glögg och pepparkakor.

Åke och Marina hade delat upp marken i två större såtar, en för förmiddagens jakt och en för eftermiddagen. I pausen bjöds det på korv och bröd, dricka och pepparkakor.

I första såten observerades ett flertal rådjur och en av hundarna fick upptag på en hare, men inga djur kom inom skotthåll för någon av deltagarna. Vid lunchpausen lottades nya pass ut och nya hundar släpptes. Under eftermiddagens jakt observerades flera rådjur, någon hare och spår efter flera älgar i marken. Två rådjur blev resultatet av eftermiddagens jakt.

Stort tack till Skara Stift som lånat ut sin mark till Jägareförbundet så vi kan genomföra dessa jakter för ungdomar och framtidens nya jägare. Vi tackar också Studiefrämjandet och Mikael Wahlborg för support med anmälningar, kartor, m.m.

Vid pennan

Christina Eliasson