Aktiviteter 2014 - Svenska Jägareförbundet

Foto:Ulla Ternander. Hundörare Ninni och Bosse

Aktiviteter 2014

Jägare som nyligen avlagt jägarexamen jagar tillsammans med erfarna jägare på Rådde 2013 10 12

De flesta av de av de 16 nya och erfarna jägarna som deltog i rådjursjakten med drivande hundar.  Det var en frostig morgon som så småningom blev en varm vacker brittsommardag. Redan innan klockan 8 hade hundarna fått upptag och det dröjde inte många minuter förrän det small på två pass. Förmiddagen fortsatte med fina drev och de flesta jägarna fick se rådjur på sina pass. Alla var mycket nöjda och njöt av sina upplevelser vid den avslutande korvgrillningen.

Alexander Nilsson sköt en grann sextaggare och Anton Lord fick fälla en kid. Båda jägarna sköt mycket välriktade skott på lagom hagelavstånd. Anna som var enda kvinnliga jägaren sitter mellan skyttarna.

Under jägarskoletiden blir det inte alltid tillfälle att få undervisning i praktiska moment, som t. ex . passning och flåning. Jägareförbundet, Södra Älvsborg arrenderar jakten på Rådde och tar med nya jägare för att komma med i gemenskapen och få vara med i de praktiska momenten av jakten. I den nyrenoverade jägarstugans slaktbod visar Alexander Nilsson och Fredrik Lord hur det går till att flå antingen med rådjuret hängande i hälsenorna eller i huvudet.

Text och foto Lennart Appelqvist

2013-03-26 2019-04-10