S Älvsborg

Stolta miner hos ungdomarna Linus Carslöv och Jonathan Hallberg med sina första fältharar Foto Lennart Appelqvist

Premiärskyttar vid ungdomsjakt på Rådde

2018-02-11

Södra Älvsborgs duktiga ungdomsledare med Jesper Pohlin som jaktledare för dagen samlade 11 ungdomar till harjakt på Rådde. Lite nysnö och bitande nordanvind avskräckte inte. Fredrik Johanssons hamilton och Conny Carlssons finnstövare fick snabbt upp jösse och det blev inga långa drev innan Jonathan Hallberg och Linus Carslöv från Länghem fick skjuta sina första fältharar.

Glädjen över att lyckas med att få fälla sitt första vilt gick inte att ta miste på. Glädjande är också att flera faddrar ställer upp för ungdomarna. Därigenom förs kunskapen om den ädla stövarjakten vidare och det blev verkligen action denna dag. Deltagarna kom från olika platser i Sjuhäradsbygden och alltfler nya ungdomar upptäcker hur trevligt det är att jaga på Rådde. Jägarskoleeleven Albin Cannerheim från Hindås var med på sin allra första jakt och trivdes gott bland unga och gamla jägare.

Under jägarskolan blir det inte alltid möjlighet att träna tillvaratagande av vilt praktiskt, så därför är det bra att deltagare från jägarskolan erbjuds detta vid praktisk jakt.

Efter den skarpa februarinaren ute på harpassen kom den nya grillkåtan verkligen väl till pass där det bjöds på varm korv och eftersnack om dagens upplevelser.

Text och foto Lennart Appelqvist