S Älvsborg

Morgan Lundin från Tranemo JVK instruerar Emil Fagerström om framförhållning på jaktstigsmål på löpande hare, medan kompisarna från jägarskolan väntar på sin tur. Foto: Lennart Appelqvist

Träningsskytte för jägarskolan

Ungdom och skytte är två prioriterade verksamheter för Tranemo jaktvårdskrets. Instruktörer och styrelseledamöter anordade sista söndagen i april skytteträning på skjutbanan i Korrebo, Månstad.

Glada skyttar med sina ”faddrar” fr. v. Liam Johansson, Niklas Svensson, Anna Erlandsson och Robert Israelsson på skyttedagen i Månstad för jägarskolan. Foto: Lennart Appelqvist

2018-05-15

Jaktskytteklubben ställer välvilligt skjutbanorna till förfogande. Dels för elever på Råddes Jägarskola, men även traditionsenligt i augusti för alla jägare, som vill träna inför jakten. Stationerna bestod av avståndsbedömning, hagelskytte på slamtavla, 22 LR på miniälgbana, frångående lerduva samt tre jaktstigsmål med rörliga småviltmål. 18 elever, som snart ska göra praktiska proven på jägarexamen, fick träna med duktiga instruktörer och många hade faddrar med egna hagelvapen med sig.

Alla var mycket nöjda med arrangemanget och de nya jägarna uppträdde på ett föredömligt sätt med säkerhet och skytteteknik. Glädjande är ökat intresse för jägarskolan bland ungdomar och kvinnor. Stort tack för ideell arbetsinsats.

Bygdens jägare är mycket välkomna till skyttedagen söndagen den 19 augusti kl. 10-14. Då finns även möjlighet att träna för vildsvinspasset med klass 1 -vapen utöver ett antal lerduvestationer och hageljaktstig.