Tornfalkungar ringmärkta i Länghem - Svenska Jägareförbundet

S Älvsborg

Fyra dunbollar som får kommunen att vänta med ommålningen. Foto: Privat.

Tornfalkungar ringmärkta i Länghem

Ommålningen av vattentornet i Länghem senareläggs. Orsaken är tornfalksungarna som först måste lämna boet.

2018-07-01

Fågelskådare är mycket tacksamma för att Tranemo kommun tar hänsyn till tornfalkarna, som i många år häckat i holken på vattentornet i Länghem.  Tornet ska målas om och kommunen avvaktar tills att ungarna ska kunna flyga innan ställningarna monteras upp i augusti. Den 19 juni ringmärktes fyra kraftiga tornfalkungar av Tranemo Naturskyddsförenings ringmärkare Sigvard Lundgren. Falkarna är mycket uppskattade både av Länghemsbor och andra naturintresserade samt inte minst av lantbruket i trakten eftersom falkarnas föda till nästan 100% utgörs av åkersorkar, möss och insekter. Alltså en ”nyttig” rovfågel. Kommer det in jord, som sorkarna skjuter upp, i höet kan det förstöra dieten för korna. Falkarna stannar en bit in på hösten innan de flyttar till sydvästra Europa. Längtan är stor att de ska komma tillbaka och många närboende har koll mot vattentornet runt den 15 april.