Stort intresse för viltmat - Svenska Jägareförbundet

S Älvsborg

Delar av gänget från länsföreningen som serverade vildsvinsskav under Smaka på Ulricehamn. Foto: Leif Fjellström

Stort intresse för viltmat

När det inte regnade så köade de matsugna vid länsföreningens stånd. Smaka på Ulricehamn blev ännu en matframgång för Jägareförbundet.

2018-08-31

Det blev kö direkt när Jägareförbundet körde igång serveringen under Smaka på Ulricehamn. Faktiskt så blev det lite tjuvstart i år när vi inte längre orkade stå emot besökarnas uppmaningar att öppna innan klockan 11, det magiska klockslaget då evenemanget skulle starta.

Så när den första besökaren, en dam, visade upp sitt tacoskal med vildsvinsskav ovanpå en sallad och toppat med råa lingon, så började anstormningen.

Under de två första timmarna så var det uppskattningsvis tomt på kunder i sammanlagt cirka två minuter. Fjolårets framgång, som tyvärr slutade i förtid eftersom maten tog slut, följdes alltså upp på bästa sätt.

Den vanligaste frågan var: - Har du skjutit grisen själv?

Vilket tyvärr alltså inte var fallet utan köttet var inköpt via legala kanaler.

Därefter var det förvånansvärt många som betalade och sedan undrade: - Vad är det ni serverar?

På min motfråga om varför de köper grisen i säcken (!) så skiftade svaren mellan "att jag hörde att ni serverade något gott", "jag missade er i fjol" och "det ni jägare bjuder på måste ju vara riktigt klimatsmart".

Eftersom det var flera som kom tillbaka för en andra portion så bör alltså betyget vara en "bra bit över godkänt".

Smaka på Ulricehamn är ett arrangemang där lokala (från kommunen) matproducenter/handlare/restauranger får en chans att visa lite av det man tillhandahåller. Besökarna köper häften med fem kuponger och väljer sedan vilken mat bland de närmare 40 olika utbuden de vill testa.

4400 häften hade sålts/delats ut och av de 22 000 kupongerna som omsattes, hamnade 922 hos länsföreningen Södra Älvsborg.

40 kg vildsvinsskav, 948 tacobåtar + 24 stora (till hjälpredorna), 81 liter vatten, 5 kg lingon plus sex kålhuvuden, morötter, lök i olika färger samt kryddor gick det åt. Beträffande det fortsatta deltagandet så verkar det redan klart att länsföreningen tänker vara med. För på annat sätt kan man nog inte tolka kocken Andreas Martinssons kommentar: - Jag vet vad vi ska servera nästa år.

Förutom att servera vildsvinsskav så informerade vi besökarna om Jägareförbundets verksamhet, berättade och visade en del om eftersök samt flirtade med den yngsata generationen genom att dela ut ballonger.