Första jakten blev en fullträff - Svenska Jägareförbundet

S Älvsborg

Carl Söderlöv med sin första älg. Foto: Privat

Första jakten blev en fullträff

Carl Söderlöv har väntat på sin 15-årsdag för att kunna följa med ut på älgjakt. I oktober kom så äntligen dagen och här är hans berättelse.

2018-12-20

Tänk vad jag hade väntat på denna hösten. Jag fyllde 15 år den 4 oktober och skulle få jaga älg med pappa.

Lördagen den 13 oktober 05:15 ringde väckarklockan. Idag var det älgjakt i Istorp. Sakerna var packade och magen var påfylld. Klockan 07:00 så skulle vi åka.

Trettiofem minuter senare var det samling. Det var en fuktig oktobermorgon, solen var på väg upp och det var samling vid Istorp kyrka med många jägare och hundar. Vi skulle jaga på cirka 2800 hektar och vi hade 3+3 i tilldelningen.

Klockan 07:40 så åkte vi ut till vårt pass hundarna skulle släppas 08:20. Jag och pappa skulle sitta på Brosjömossen. Det var cirka 250 meter från vägen till passet. Vi smög i en gallring och efter några minuter så var vi framme vid myren. Den var säkert 160 meter lång och 100 meter bred på det bredaste stället. Solen var på väg upp och det var en väldigt varm morgon för att vara i oktober.

Nu var hundarna släppta och klockan var nästan kvart i nio. Inga hundar hade hittat någon älg och det var relativt dött i skogen. Solen värmde och kaffet var upphällt, tiden gick och klockan närmade sig kvart över nio. Helt plötsligt kom något och gick i den täta ungskogen som var full med tall, vi såg att det var en älg och nu väntade vi bara på att det skulle vara en tjur. Vi såg att det var en tjur och nu väntade vi bara på att han skulle ge sig ut på myren.

Helt plötsligt vinklade han och började gå ut med myren i från oss. Från att han var på väg ut på 90 meter så kom han ut på 110 meter. Han hade höjt farten så att det nästan var trav. Pappa lockade en gång och pinnatjuren stannade.

Pang!

Jag sköt ett välplacerat skott rakt igenom båda lungorna precis bakom bogen. Han vände på klacken och började trava bort från oss. Då sköt pappa ett skott och tjuren föll i sina spår.

Det var en lyckad dag och jag hade skjutit min första älg. Även om det var den minsta pinnatjuren jag hade sett så var det ett minne för livet.

Den 21 oktober var vi tillbaka på ny jakt och då var det enbart en kviga kvar. Efter god jaktlycka helgen innan ville jag gärna återvända till mitt favoritpass. Denna söndagen var det lite kallare och mörkare.

Efter genomgång på morgonen, som vanligt vid Istorps kyrka så var vi på väg ut till pass igen. När vi var framme vid tornet på myren så hade solen precis börjat värma lite men det var ändå kallt. Framåt tiotiden så hörde vi på radion att vi fått upp älg på vår mark. Nu var det på väg mot vårt håll men det var ändå två kilometer bort så de kunde hända mycket.

20 minuter senare så var hunden inne på 500 meter från oss. Pappa hade hört några gånger att det hade knakat till höger om oss i en tallskog. Helt plötsligt kom en älg travandes inne i tallskogen och rakt emot myren. Den kom ut på myren och pappa visslade till så den stannade på 60 meter. Pappa viskade att det var en kviga och då small det.Den gick några steg framåt som om inget hade hänt så då sköt jag igen och den la sig.

Två älgar på samma pass på två helger och jag sköt även kvigan för min lärares hund - min älgjaktskarriär kunde inte börja bättre när man bara är 15 år