Många nya jägare på harjakt - Svenska Jägareförbundet
MasterPage.Master

S Älvsborg

30 - talet nya och gamla jägare samlades och hade trevligt vid grillkåtan efter stövarjakten på Rådde. Foto: Lennart Appelqvist

Många nya jägare på harjakt

Jösse visade upp sig för passarna. Men undvek noga att hamna i skottfälten och då blev korvgrillning dagens höjdpunkt.

2019-01-14

Södra Älvsborgs Ungdomssektion tillsammans med Jägarskolan på Rådde inbjöd traditionsenligt på trettondagsafton till stövarjakt på hare och räv. Vädret kan så här års vara besvärligt med kyla, men denna gång var det perfekta förhållanden. 30 nya och gamla jägare från kretsarna i Tranemo, Mark, Borås och Ulricehamn samlades i jägarstugan på Rådde, där jaktledarna Bosse Persson, Lennart Appelqvist och ungdomsledaren Jesper Pohlin gick igenom dagens upplägg. När ungdomarna med faddrar intagit sina pass släpptes finnstövartikarna, tillika syskonen Vaja och Doris av sina hussar Tryggve Svensson och Conny Carlsson. Det dröjde inte länge förrän det hördes väckskall och snart var jösse på benen. Hararna visade sig på några pass och även räv och rådjur observerades. Dock överlistade de vilda djuren jägarna och det blev istället korvgrillning i den fina grillkåtan. Alla var dock nöjda med upplevelserna och det kommer nya chanser för de unga jägarna. Det var första gången för några nya jägare och man ville gärna vara med igen på nästa jakt. Trevligt också att så många faddrar i form av föräldrar, makar och veteranerna på Rådde mötte upp. Det rådde mycket god stämning vid återsamlingen och dagen får anses mycket lyckad och hararna finns kvar.