S Älvsborg

De unga Markjägarna på viltparaden: fr. v. Isak Andersson, Filip Svensson, Carl Söderlöv och Pontus Ohlson. Foto: Johan Söderlöv

Ungdomsjakt på Rådde

Efteren förmiddag då rådjuren valde andra vägar än till passen där ungdomarna stod, så vände det efter lunch.

Markungdomar och deras pappor vid pizzamys i jägarstugan.

2019-01-08

Fredagen den 14 december åkte ett gäng laddade ungdomar från Jägareförbundet Mark upp till Länghem och Rådde gård. Här samlades de och deras pappor i Jägarstugan och denna kvällen hade alla väntat på i flera månader. En pappa jämförde känslan med att packa och åka i väg till Norrlandsjakten. Dessa entusiastiska ungdomar i åldern 15-17 år hade tidigare under året tagit Jägarexamen ihop. Nu var det dags att åter träffas och få uppsiktsjaga. Det blev pizza, kortspel, många glada skratt och roliga jakthistorier under kvällen.

På lördagen stod det rådjursjakt på schemat och till den så anslöt några extra hundförare. Basseten Hedda och taxen Ture släpptes i första såten och båda hundarna fick upp rådjur men inga som gick i pass. Nästa släpp blev med wachteln Emil och det blev strax upptag. Ett snabbt och kort drev som dock gick ur såten.

Nu kurrade magarna så då satt det bra med nygrillade hamburgare som serverades av Andreas inne i Grillstugan.

På eftermiddagen blev det nya släpp med Alexis som är en alpenländisce dachsbrake. Snart rullade drevet igen och i detta drev blev ett rådjur fällt för hunden.

Dagens sista såt blev en kombinerad tryckjakt och hundsläpp med en wachtel. En liten såt bredvid samhället och järnvägen, där fem-sex rådjur snurrade fram och tillbaka. Till slut lyckades vi att få ett kid i pass som föll för ett välriktat skott.

Ett härligt gäng ungdomar som redan nu kan mycket om jakt och dess etik. På skjutbanan är de riktigt vassa vilket även visar sig i skogen. Denna dagen fick de uppleva rådjursjakt med 4 olika rådjurshundar.

Johan Söderlöv.