En dag om hundar med Peter Ekeström - Svenska Jägareförbundet

S Älvsborg

Emelie Skoglund från Fotskäl i Mark får individuell handledning av Peter Ekeström för sin tyska jaktterrier Max. Foto: Lennart Appelqvist.

En dag om hundar med Peter Ekeström

Jägareförbundet och Studiefrämjandet inbjöd till en dag om hundar, om deras sätt att kommunicera, om följsamheten, samspelet och en hel del om olika sätt att fundera över problemlösningar av olika slag.

Stefan Alm och Ilona Kjellén, som kom ända från Alingsås med sin unga Östsibiriska lajka Mys, var mycket nöjda med arrangemanget på hundkursen. Foto: Lennart Appelqvist.

2019-04-09

Tolv deltagare hade valt att spendera en vårsöndag på Rådde i Länghem tillsammans med Peter Ekeström, som utöver att han är känd för sina kurser i att lära sig att kommunicera med sin hund med kroppsspråk, även är aktuell i tv-serien Jaktliv.
Kursen i Jägarstugan börjar med en föreläsning med ett bildspel om hur hundar talar med sina fysiska signaler och om hur vi på två ben kan använda oss av den kunskapen. Hundar pratar snabbt och hela tiden med sin kropp. Kan vi tyda det språket och dessutom svara på ett sätt som hunden direkt och tydligt förstår, ja då är mycket vunnet.
Det vackra vårvädret lockar och snart är det dags för praktiska övningar utomhus, några gemensamma och andra i mindre grupper. Men mycket av träningen är individuell, eftersom alla är individer, både människor och hundar. Det blir övningar i uppmärksamhet, i en hela tiden stigande trappa av utmaningar. Alla övningar handlar om att bli tydligare i samspelet med hunden och tanken är att göra det som är bra ännu bättre. Under kursen finns också tid för samtal om problemlösningar av olika slag, både i vardag och i jakt.
Deltagarna kommer från olika delar av Västergötland och Småland och några har varit på kurs med Peter förut. Alla är mycket nöjda med metodiken att ”prata kroppsspråk” med sina hundar. De flesta har unghundar med sig, men även en del äldre hundar är med. Det är alltifrån jämthundar, gråhundar, hälleforsare och lajkor till wachtelhundar, tysk jaktterier, blandrastax och alpenländische dachsbracke. De flesta kursdeltagarna är jägare, men en del kvinnor tycker att hundjobbet är roligare än så länge.