S Älvsborg

Viktig information från Förbundsstyrelsen avseende Corona

Råd till Svenska Jägareförbundets ideella struktur med anledning av Corona

2020-03-13

Med anledning av virusutbrottet Corona, vill Förbundsstyrelsen ge nedanstående rekommendationer för de aktiviteter vi normalt genomför inom organisationen. Händelseutvecklingen kommer att följas och uppdaterade råd och anvisningar ges efter hand.

Risknivån varierar över landet och respektive länsförening/krets äger beslutet om vidtagande av åtgärd. Rådande situation per län kan ni hitta på nedan länk:

Länsstämmor och Förbundsstämma

Länsstämmorna i landet är planerade att genomföras under den i nuläget kanske största riskperioden. Med anledning av detta vill Förbundsstyrelsen ge länsföreningarna möjlighet att förskjuta sina planerade länsstämmor utifrån länets rådande situation. Med anledning av detta ges länsföreningarn tiden fram till och med den 31 maj 2020 för genomförande av länsstämmor. Förbundsstyrelsenb beslutar därav att flytta fram Svenska Jägareförbundets årsstämma till i början av augusti 2020, preliminärt 8-9 augusti. Som en följd av detta ställs även förtroendemannautbildningen på ÖM in den 15-17 maj, vi återkommer med ny tid.

Större möten, föreläsningar och seminarium m m

Förbundsstyrelsen vill avråda organisationen från att genomföra planerade eller delta i större arrangemang. Detta med anledning av att det är svårt att säkerställa deltagarnas tidigare resemönster och därmed den risknivå det medför.

Interna möten, t ex styrelsemöten, ordförandekonferens m m

Förbundsstyrelsen rekommenderar att restriktivt förhållningssätt kring interna möten som t ex styrelsemöten och ordförandekonferenser tills vidare. Överväg alternativa lösningar såsom Skype, Microsoft Teams eller telefonmöten.

Om fysiska möten genomförs följ rekommendationerna från ansvariga myndigheter. Samlad information finns på www.krisinformation.se

Utbildningar

För närvarande anser Förbundsstyrelsen att man noga ska överväga planerade utbildningar inom Svenska Jägareförbundet. Förbundsstyrelsen rekommenderar att länsföreningarna överväger samma åtgärder.

Tävlingsverksamhet såsom t ex Skytte

Förbundsstyrelsen avråder nuvarande läge att genomföra större tävlingsaktiviteter.

Resor

Om fysiska möten genomförs undvik allmänna transportmedel.

På uppdrag av Förbundsstyrelsen,
Bo Sköld