S Älvsborg

Grillkåtan uppdaterad på Rådde

Från vänster: Pauli Väliluoto, Tryggve Svensson, John Rossen, Ingvar Gabrielsson, Anders Henriksson, Ingemar Gustavsson och Bosse Persson. Foto: Lennart Appelqvist

Ideella veterankrafter fixade bättre rökutsug

Grillkåtan på Rådde har försetts med bättre rökutsug!

2020-05-20

Den omtyckta grillstugan på Rådde har nu försetts med en plåthuv över eldstaden. Detta gjorde att röken drar ut mycket bättre. Ingvar Gabrielsson, som konstruerat stugan, byggde först en huvprototyp i trä. Sedan fixade Pauli Väliluoto en plåthuv, som nu monterats på plats.

Resultatet blev jättebra och nu kan man sitta och grilla och värma sig efter jakten, utan att få rök i ögonen. Nestorn i gänget Ingemar Gustavsson bjöd på uppskattad pyttipanna till dem som jobbat.

Veterangänget i Jägareförbundet Södra Älvsborgs Råddekommitté lägger ner ett stort ideellt arbete med att ordna med viltvård, sköta viltvatteb och göra det bekvämt för jakterna, som bl. a. är till för ungdomar, jägarskolan, JAQT, funktionshindrade och nysvenskar.

Tyvärr förekommer det en del skadegörelse vid kåtan och vid viltvattnet. Vi hoppas att detta ska upphöra, så att alla kan trivas och njuta av anläggningarna.

Med den nya huven går röken ut bra genom skorstenen konstaterar Tryggve, John och Pauli
Med den nya huven går röken ut bra
genom skorstenen konstaterar Tryggve, John och Pauli