bakgrund

S Älvsborg

Unikt seniorgäng i Södra Älvsborg!

I den sköna försommaren mellan hägg och syrén samlades seniorgänget i södra Älvsborg vid uppdukat långbord med Corona-avstånd mellan stolarna i trädgården vid jägarstugan på Rådde

2020-06-15

Först på programmet firades den yngste i gänget med ett överraskande tårtkalas. Födelsedags ”barnet", den förre ordföranden i Jägareförbundet Södra Älvsborg, Bengt-Ove Ström, fyller 70 år. Ingemar Gustavsson, 84 år från Sjömarken hade som vanligt fixat det mesta. De aktiviteter som veteranerna anordnar med träffar och jakter är ett sätt att hedra dem, som arbetat i Jägareförbundet Södra Älvsborgs styrelse och med andra uppdrag uppmärksammas långt upp i åldrarna. Den sociala samvaron är mycket viktig och även mycket uppskattad!

Efter en stunds gemytlig samvaro var det egentligen till arbetsdag man hade samlats. Som vanligt ställer ett stort gäng upp och det skulle bl. a. byggas några nya torn inför årets jakter.

Södra Älvsborgs Råddekommitté har nyligen haft möte och planerat in förberedelser inför nästa jaktårs aktiviteter, som bl.a. innehåller satsning på ungdomar i form av läger på Rådde, kretskampen, jakter för unga jägare och nyexaminerade jägarskolan. JAQT kommer att ha några klövviltjakter. En del kretsar har planerat in jakter för sina ungdomar. Det finns även möjlighet för funktionshindrade att deltaga vid vissa jakter i specialanpassade skjutplattformar, som kan nås med rullstol.

Alla aktiviteter på Rådde och andra platser som Södra Älvsborgs olika arbetsgrupper anordnar finns på hemsidans kalender, som föredömligt uppdateras kontinuerligt av Annika Georgson.

Arbetsdag 8 augusti!
Samling klockan 09.00 på Rådde Gård i Länghem. Alla som vill hjälpa till är hjärtligt välkomna! Pass ska röjas, torn ska placeras ut m m. Kontakta Bo-Erik Persson för mer info, 0705-95 57 61 eller via e-mejl a-tio@live.se

2021
Jägarstugan ska nästa år genomgå en omfattande renovering på andra våning. Det ska bli uppfräschning av sovrum med bland annat nya sängar.

Text och foto: Lennart Appelqvist

Seniorerna i Södra Älvsborg njuter av gemytlig samvaro vid långbordet på Rådde
Gemytlig samvaro vid långbordet på Rådde

Karl-Åke Lagerqvist och Bengt-Ove Ström löser måttproblem och