S Älvsborg

Foto: Lennart Appelqvist

Japp - Vi fixade det!

Att glädjen är stor när man klarat hela sin jägarexamen är inte att ta miste på. Lina Norström, Sjötofta och Sofie Tinghall, Tranemo har gått jägarskolan på Rådde och avlagt de praktiska proven på Svenljunga Skjutbana.

2020-07-29

Åtta tjejer har gått jägarskolan tillsammans med tolv killar på Rådde i vinter och alla är klara med teoriprovet. Under våren har de tränat på Svenljunga Skjutbana av duktiga skytteinstruktörer. Nu börjar de praktiska proven också bli klara efter många skott.

- "De flesta tjejerna var helt nybörjare på skytte och de har verkligen tränat bra" säger provledaren Örjan Johansson, som tycker det är kul att det ökar med tjejer, som skjuter så bra.

Två tjejer kommer från jägarfamiljer och de har varit med en del särskilt som hundförare. Det är Lina Norström och Sofie Tinghall. De blev mycket glada när de klarat hela jägarexamen.

- "Vi har varit ett härligt gäng som studerat och tränat under kunniga instruktörer" säger Lina och Sofie. Det har varit lärorikt och roligt, men väldigt mycket att lära inför jägarexamen. Det har varit många bra diskussioner under utbildningen om etik och värdegrunder och inte minst säkerhet i jakten.

- "Vi har båda stort intresse för hundar, särskilt stövare och siktar nu framåt och är laddade för kommande jaktsäsonger" säger de entusiastiska nya jägarna. Även killarna i gruppen har skött sig bra och är på gång med sina praktiska prov.