bakgrund

S Älvsborg

En fin trofé - minne för livet!

Efter alla pinntjurar och spetsbockar har det så äntligen hänt. Du kisar mot trofén. Kan det inte … rent av vara … en medalj?

2020-09-15

Att skjuta ett djur med en vacker trofé är ett minne i sig, oavsett storlek. Att sedan ha turen eller skickligheten, att få fälla ett djur med en trofé, som kan mätas in som en medalj, är för många jägare kanske något som bara händer, en eller få gånger i livet.

För många är det också ett kvitto på, att man har lyckats med en aktiv förvaltning av sin viltstam. Ett vilt av vilken art som helst måste få några år på nacken för att överhuvudtaget kunna få utvecklas både kroppsligt men även sina horn, betar eller skalle.

Alla troféer ska torka minst 30 dagar efter kokning och en tumregel för att en råbock ska vara lönt att mäta, är att den ska väga minst 350 gram i korrekt sågat skick.

Övriga troféer är svårare att beräkna på ett enkelt sätt, men kom gärna förbi med dom, om du tror att det kan vara en medalj. Priset för medlemmar i Svenska Jägareförbundet att mäta en trofé är 300 kronor/styck plus medalj, 150 kronor. För icke medlemmar kostar det 600 kronor plus medalj.

Information om var och vilka våra duktiga trofébedömare är finns på respektive länsförenings hemsida. Har du svårt att hitta dessa, kontakta din lokala administratör eller jaktvårdskonsulent så hjälper de dig.

Karl-Johan Brindbergs
Jaktvårdskonsulent, ansvarig för trofé i region syd.