S Älvsborg

Text & Foto: Lennart Appelqvist

Aktivitetsdag med Jägarskolan

Några av eleverna på Jägarskolan hade möjlighet att tillsammans med Bosse och Lennart ägna några timmar en april-lördag på Rådde!

2022-04-12

Efter genomgång vid Jägarstugan delade vi upp oss i två grupper och gjorde spillningsinventering av älg. Vi kollade även betestryck på Tall, RASE, Bärris och på en Viltåker.

De praktiska proven i jägarexamen innehåller bland annat säker vapenhantering och avståndsbedömning. Detta övades och vid skyttestationen visade samtliga goda kunskaper och färdigheter i skytte med .22 LR och luftgevär.

Efter några timmar i skogen smakade det gott med korv i grillkåtan. Där blev det även en mysig samvaro med lite jakthistorier.

Slutligen besöktes det fina viltvattnet på Rådde. Flera av fåglarna som vi studerat i utbildningsboken, Jägarskolan kände eleverna igen med hjälp av hand- och tubkikare.Ett Sångsvanspar som brukar häcka liksom Tran-paret hade redan anlänt och mutat in reviren. De jaktbara Simänderna visade upp sig i praktdräkter. Gräsänder, Krickor och Bläsänder syntes samt Dykanden Knipa. Även Sothönor och ett Rådjur upptäcktes.

Eleverna var nöjda med dagen och det är uppskattat med praktiska inslag i den späckade teoridelen av Jägarskolan. Tack vare Jägareförbundet Södra Älvsborgs tillgång till Rådde finns goda förutsättningar för både teori och praktik.