S Älvsborg

Foto: Lennart Appelqvist

Ungdomsjakt i strålande vinterväder!

Gnistrande kallt ute i gryningen och då är det extra gott att komma in i jägarstugan på Rådde där Bosse Persson traditionsenligt dukat upp kaffebordet

2023-02-09

Ungdomsansvariga i Södra Älvsborg, Jesper Pohlin och Johnny Söderberg hade lyckats engagera 5 ungdomar samt faddrar till februaris harjakt. Efter genomgång i stugan släppte far och son Tomas och Daniel Widensjö från Grimsås sina stövare Malin och Linus.

Elias Rosensköld från Aplared, som nu går jägarskolan på Rådde, har varit med flera gånger på ungdomsjakt på Rådde och passade hos Jesper Pohlin. Simon Söderberg har också erfarenhet av jakter på Rådde och har nyligen avlagt jägarexamen. De övriga var nya och fick fina upplevelser med rutinerade jägare, som ställer upp och stimulerar ungdomarna att uppleva jakten på Rådde. Emmet Back från Väla passade med Johnny Söderberg och fick uppleva när dagens hare fälldes för schillerstövaren Malin. Simon Söderberg följde med hundföraren Tomas Widensjö. Ungdomarna fick också lära sig att ta ur haren, när Johnny visade. Freja Spjuth från Borås fick följa med sin pappa på harjakten. Kul att även unga tjejer visar intresse. Simon Bertilsson från Grimsås var också med och passade. Alla fick höra dreven och några fick även se harar samt en räv.

Efter några timmar på pass samlades alla i grillkåtan, där Jesper bjöd på dricka och grillad korv. Ytterligare en stunds drevjakt följde dock utan att jösse gick i pass. Stort tack till alla som ställde upp för ungdomarna.