Foto: Hans Ring

Rävjägare, se hit!

Har du skjutit räv det senaste? Fyll gärna i formuläret så vi tillsammans kan bidra till kartläggning av dvärgbandmask i Västra Götaland. När du fyllt i formuläret tar vi kontakt med dig med mer instruktioner så snart vi kan.

Klicka på denna länken för att komma till formuläret: Formulär för kartläggning av rävens dvärgbandmask

Mer information om arbetet kring kartläggning av dvärgbandmask hittar du här: SVA

________________________________________________
Instruktionsfilm för hur man använder viltdataappen i rapportering av fält vilt i Vildata.

Regler för älgjakten och beslut om fällavgift för 2023/24

Beslut om fällavgift, könskvotering och rekommendationer för älgjakt i Västra Götalands län jaktåret 2023_2024.pdf

_______________________________________________________

Skjut inte halsbandsmärkta Vildsvin. De ingår i ett forskningsprojekt.
Brev till markägare_Vildsvin_2018_okt.pdf

_______________________________________________________________

Rekommendationer för hundanvändning vid jakt och träning.

På grund av den rådande väderleken med ihållande värme och en stor avsaknad av nederbörd vill Svenska Jägareförbundet Skaraborg, Södra Älvsborg, Västra Götaland Väst tillsammans med Länsstyrelsen i Västra Götaland göra denna gemensamma rekommendation.

Från den 1 augusti är jakt efter grävling och vildsvin tillåtet med hund som förföljer viltet.

Under den rådande väderlekssituationen vill vi starkt avråda från hundanvändning i jakten.  Att använda hundar kan under dessa omständigheter med extrem värme och torka orsaka viltet onödigt lidande och bryta mot 27§ jaktlagen och även djurskyddslagen.

Hundar kan och ska naturligtvis användas för eftersök och apportering i de fall det krävs och i övrigt kan det vara befogat med lös hund för att bedriva skyddsjakt efter vildsvin och grävling i växande gröda. Då ska naturligtvis förhållandena vara sådana att varken viltet eller hundarna utsätts för onödigt lidande och andra jaktmetoder inte lämpliga.

Senare under augusti månad är det även tillåtet att släppa älghundar och samma restriktiva förhållningssätt ska tillämpas även där.

Vid frågor kontakta:

Karl-Johan Brindbergs, Svenska Jägareförbundet. 010- 584 70 36

Nelly Grönberg, Länsstyrelsen Västra Götalands län. 010- 22 45 471

Fil för utskrift

_____________________________________________________________________________________

2013-05-04 2023-12-16