bakgrund

V Götaland Väst

Påminnelse om Viltdatarapportering

Detta mail har gått ut till alla medlemmar som har angivit en gällande adress. Håll dina uppgifter uppdaterade genom att logga in på din personliga profil. Klicka på "LOGGA IN" i det grå fältet.

2016-05-04

Hej Jägarvänner!

Nu är det åter den tid på året då det är hög tid att summera jaktsäsongen 2015-2016 med hjälp av Viltdata.

Föregående säsong låg den totala täckningsgraden över Västra Götaland på 26 %

Så nu tar vi krafttag, och tillsammans ser till så att siffran höjs ytterligare.

Vi jägare har stor kunskap om viltet och skogen och det är viktigt att vi rapporterar och sammanställer den information vi har för att öka vår kunskap om jakten och viltet.

Svenska Jägareförbundet har sedan 1939, då vi började sammanställa statistiken, kunnat följa alla de stora förändringarna i viltstammarna under denna tid och det är viktigt att vi kan göra detta också i framtiden.

Det är oerhört enkelt att rapportera sitt jaktlags avskjutning, antingen via webben på  www.viltdata.se/avskjutningsrapporten/ eller via formulär som man skickar med vanlig post. ( Finns bifogad i detta mail )

Tänk på att bara EN person i jaktlaget rapporterar in avskjutningssiffrorna, detta för att undvika dubbelregistrering.

Denna person behöver inte vara jaktledare utan uppgiften kan vem som helst i jaktlaget ansvara för.

För enkelhetens skull så kan ett tips vara att den person som rapporterar älguppgifter i Viltdata även är rapportör för Övrigt Vilt.

En annan viktig sak att tänka på är att man rapporterar även om man inte fällt något vilt på sin mark, då detta också blir en viktig faktor i statistiken.

Uppgifter om rapportörer eller från enskilda områden särredovisas aldrig – statistiken används endast som underlag för beräkning av avskjutningen och bedömning av viltstammarnas utveckling på krets och länsnivå.

Instruktion till rapportering via viltdata:

1. Gå in på www.viltdata.se/avskjutningsrapporten/

2. Logga in eller registrera dig för att få inloggningsuppgifter.

3. Fyll i dina uppgifter, storlek på jaktmarken och vad ni skjutit under året, klicka på spara, sen är ni färdiga.

Ni kan, om ni hellre vill det, fylla i den bifogade avskjutningsblanketten och spara den i ett nytt namn och sen skicka den direkt till Jerk Sjöberg på Jägareförbundet. Senast 15 maj 2016.

Om det dyker upp frågor kring rapporteringen är ni varmt välkomna att höra av er till

Jerk.Sjoberg@jagareforbundet.se

hanna.stahl@jagareforbundet.se