V Götaland Väst

Lodjursjakten avslutad

Jakten efter lodjur i Västra Götalands län är nu avslutad. Djuren fälldes i Borås, Marks och Ulricehamns kommuner.

2017-03-08

Fyra lodjur fälldes redan i onsdags, första jaktdagen. Tre i Ulricehamns och ett i Borås kommun. Ett lodjur fälldes på lördagen och ett på söndagen, båda i Borås kommun. Idag måndag fanns bara två djur kvar på tilldelningen.

Jägarna måste ringa minst en gång per timme för att kontrollera att det finns djur kvar att skjuta. Under en halvtimme, mellan klockan åtta och nio i förmiddags, fälldes tre lodjur. Länsstyrelsen bedömer att inget fel har begåtts, och att överskjutningen är ett olyckligt resultat av att jakten gick snabbt.

När Länsstyrelsen avlyste jakten hade ett tionde lodjur, utanför Hyssna, jagats upp i ett träd. Alltså inom det område där Länsstyrelsen under ett drygt års tid, vid sex olika tillfällen, beslutat om skyddsjakt efter lodjur med anledning av ett stort antal angrepp på får. Något lodjur fälldes aldrig under skyddsjakterna.

Lodjuret i trädet var stort, och dess fläckar liknade det lodjur som fångats på bild i anslutning till fårangrepp. Länsstyrelsen fattade då beslut om skyddsjakt för att förhindra fortsatt allvarlig skada på tamdjur.

Totalt har alltså tio lodjur fällts i Borås, Marks och Ulricehamns kommuner de sex första dagarna i mars.

Skyttarna får behålla skinnen men kropparna skickas till Statens Veterinärmedicinska Anstalt (SVA) för analys.

Länsstyrelsen