bakgrund

Rävlock i Ed

Den 2:a mars utbildade Mikael Saari Dalslandjägare att locka räv

2017-03-03

Att locka räv har blivit populärt på senare år och marknaden översvämmas av utrustning i olika form. För att lyckas med rävlock behövs utbildning och här är Svenska Jägareförbundet tillsammans med Studiefrämjandets  kvällskurser ett första steg i rätt riktning.

I Dals Ed genomfördes nyligen en sådan kurs med Mikael Saari  som kursledare. Deltagarantalet var bestämt till 15 personer och dessa platser var snabbt fyllda. Antalet telefonsamtal från intresserade efter att kursen var fylld visar på att intresset är stort och att det finns behov av ytterligare utbildningar.

Användandet av olika lockpipor, rävens vanor, skyttens placering i förhållande till vindriktningen var några saker, bland mycket mera, som deltagarna fick lära sig.  Med detta som grund, och med egen träning, finns möjligheten att lyckas med lockjakten.