V Götaland Väst

Viltdataträff på Skedhult

Den 20:e mars samlades representanter för Region Syds länsföreningar för att diskutera erfarenheter av småviltrapporteringen. Åtgärder för att öka rapporteringen diskuterades samtidigt som efarenheter och brister i systemet återfördes från länsföreningarna.

2019-03-27

Från Västra Götaland Väst deltog jakatvårdskonsulent Hanna Ståhl och Hans Vondrak som ingår i länsarbetsgruppen för Viltdata.

Här är Hans rapport från mötet:

”Onsdagen den 20 mars var tjänstemän och VÖV-ansvariga förtroendevalda från länsföreningarna i Region Syd samlade på Jägareförbundets kontor i Skedhult för att diskutera frågor kring viltrapporteringen. Avskjutningsstatistiken är ett ovärderligt hjälpmedel som gör det möjligt att följa viltstammarnas status och utveckling. Den utgör också ett viktigt underlag för beslut gällande förvaltningen av den svenska viltstammen.
Men – inget är ju som bekant så bra att det inte kan göras bättre!
Sammanställningen för året 2017/2018 var delvis ingen munter läsning.  Möjliga orsaker till den på sina håll låga rapporteringen gav upphov till reflektion och funderingar. Olika lösningar diskuterades flitigt av den samlade skaran. Viljan och ambitionen hos deltagarna att öka rapporteringen av värdefulla data kring viltstammarnas utveckling var påtaglig! ”

Nu planlägger vi ett möte med kretsansvariga för viltdatarapporteringen. Speciellt fokus kommer att läggas på att hjälpa kretsar som har låg rapporteringsgrad.